Jönköping, Alex Schulman och sjukdom

Jag tror knappt att jag har bemödat mig att tala om det för er, men det där minikliet i halsen utvecklades till ont i halsen och två dagar hemma från jobbet. Jag har inte varit döende eller så, men någon släng av influensa har bemästrat min kropp de senaste dagarna. I torsdags låg jag på soffan klippt hela dagen och igår fortsatte jag att tillbringa dagen i horisontalläge. Jag började dock må bättre framåt eftermiddagen och tur var väl det. Jag hade nämligen inbokat att åka på roadtrip till Jönköping med två vänner och titta på Alex Schulmans föreställning Älska mig. Jag ville inte missa den. Verkligen, verkligen inte.

Och det är jag glad för att jag inte gjorde. Missade den alltså. För det var en skrattfest i 90 minuter. Skratt och lite gråt kanske. För det fanns också väldigt mycket tragedi i föreställningen, men igenkänningsfaktorn var hög. Sjukligt hög faktiskt. Får du möjlighet att se hans föreställning – gör det!

alexschulman

Hej Alex. Jag kan faktiskt stava ditt efternamn korrekt. Jag tänker bara att du ville veta det i fall du genomför din traditionsenliga googling på dig själv. Schulman. Inte Shulman, Shuman, Chuman eller Kjolman. Schulman. Just sayin’.

Nu när jag börjar känna mig bättre igen kryper det i träningstarmen. Det blir så tomt på något sätt när jag inte kan göra det jag älskar mest i livet på flera, flera dagar. Jag tycker inte att det var särskilt länge sedan jag var krasslig och hade ett litet uppehåll från träningen. Det är så klart inget att göra åt. Allt jag kan göra är att se till att vila och ta hand om kroppen och ge mig själv förutsättningar för att tillfriskna. I morse yogade jag och mediterade med Petra Axlunds guidade meditation. Det har inte funnits någon som helst energi till yoga eller meditation de senaste dagarna och därför kändes det som en bra start på dagen. Solhälsningarna gav energi och jag kände att jag fick tillbaka rätt flöde i kroppen. Eftersom jag inte kan träna något den här helgen gör jag helt enkelt annat. Som att städa lägenheten ingen har brytt sig om på hela veckan och tvätta och byta lakan och jobba i fatt det jag har missat efter två dagar hemma. Den här tiden fram till jul är sjukt hektisk på jobbet och den där rättningshögen behöver ses efter för att jag inte ska hamna i situation ohållbar. Då kommer bara stressen som ett brev på posten och det vill jag undvika med alla medel. Gör jag det jag ska göra när jag ska göra det kan jag göra det jag vill göra när jag vill göra det.

Med endast fyra veckor kvar till jullov går tiden ofantligt fort. Snart första advent hörrni. Det är ju en väldigt mysig tid vi har framför oss. En tid med ljus och värme. En tid jag ser fram emot himla mycket faktiskt. Förutom snön då. Den ser jag aldrig fram emot förrän den väl ligger på marken och skapar ett helt nytt landskap. Då gillar jag den, men innan den kommer avskyr jag den.

Det var väl det. Vad gör ni i helgen?

Kommentera

