Låt oss hångla mer – med livet!

Just nu läser jag en fantastiskt bra bok: Hångla mer! av Klas Hallberg. Den har humor och den träffar precis där den ska. Jag gillar ju sådana där böcker som handlar om hur man lever sitt bästa liv som sitt bästa jag. Författaren räds inte att trycka på ömma punkter eller att trampa på fötter. Han är rättfram, ärlig och väldigt, väldigt härlig. Typ giftastypen skulle jag säga.

Jag gillar metaforen att hångla för att ge sig hän i livet. Att leva livet utan begränsningar. Hallberg skriver: Den här boken handlar om att hångla. Begreppet hångla används konsekvent som en metafor. Och det innebär alltså inte att du ska gå runt och sticka tungan i folks munnar hela dagarna. Jag tänker vara övertydlig nu, för jag vet att det kan vara svårt som läsare att låta bli att se bilder av virvlande tungor och halvöppna munnar. Att hångla mer är ett symboliskt uttryck och en uppmaning till människor att ge sig hän upplevelsen av att leva livet.

Jag tänker ju ofta på det där hur jag vill leva mitt liv. Hur jag vill att mitt liv ska se ut. Jag har varit så oerhört begränsad i mitt sätt att leva för att jag brytt mig väldans mycket om vad andra tycker. Jag kanske har varit typen som småpussas. För att passa in. För att inte sticka ut. För att det var enkelt. Nu är jag inte längre typen som småpussas. Nej, jag vill leva passionerat och fullkomligt. Jag vill inte se tillbaka på mitt liv, många år från nu och ångra mig djupt för att jag inte tog tillvara på mitt liv. För att jag inte hoppade på tåg och ryckte åt mig möjligheter och faktiskt vände motgång till framgång. För att jag inte tog plats eller gick min egen väg för att någon surpuppa eller trångsynt maktpitt fick för sig att du unga kvinna, du ska inte synas och höras och tro att du är någon. Plats, sitt ner och var tyst. Nej, det vill jag inte. Jag vill hångla mig svettig och varm och alldeles rosig om kinderna. Det är givetvis mer säkert och tryggt att småpussas. Men jag har gjort det så länge och nu vill jag leva på riktigt. Fullständigt. Fullkomligt. Som mitt bästa jag.

Att leva så där på riktigt innebär givetvis att risken för att bli besviken, sårad och sviken blir större. För let’s face it: det är så jävla lätt att bli besviken. Och precis som alla andra är jag ju rädd för att bli besviken. Lika rädd som jag är för att bli sårad och sviken. Fast det enda skyddet jag har för att inte bli något av ovanstående är att jag aldrig vågar ta mig utanför min trygghetszon. Att jag aldrig river murar eller tänjer på gränser eller siktar lite, lite för högt. Och det är landet har för många trygghetsnarkomaner och jantelagsängliga typer. Jag brukade vara en av dem.

Fast om vi aldrig blir besvikna innebär det att vi i princip aldrig vågar göra det där som känns lite obekvämt, obehagligt eller rentav skrämmande. Det blir ju ganska tråkigt i längden och är det något jag har som mål med livet är det att inte leva ett tråkigt liv. Det innebär nödvändigtvis inte att just du anser att jag lever ett roligt liv, och det är heller inte min strävan. Det är klart att det finns människor som anser att mitt liv är lika tråkig som en säck med sand. Att hela jag är lika tråkig som en säck med sand. Men vad gör det? Mitt mål, min strävan är att våga leva mitt liv. Om jag vågar, kanske även du vågar. Vi kan inspirerar varandra till att göra de där sakerna vi drömmer om men aldrig riktigt kommer till att genomföra. För det vill vi ju, eller hur?! Vi intalar oss bara att vi inte kan, orkar, har tid eller råd. Eller allt på en och samma gång. Fast det har vi. Om vi bara vågar. Om vi bara vågar bli lite jävla besvikna. För den där försäkran om att allting blir precis som man har tänkt sig, den finns inte. Därför tycker jag att vi ska våga mer. Vi ska hångla oss svettiga och varma och alldeles rosiga om kinderna. Vi ska fullständigt förlora oss i livet. Kan vi inte göra det?

Låt oss upptäcka livet. Och leve hånglandet!

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

Kommentera

