Pimp my December

Mitt mål för hösten har varit att vara tämligen opretentiös och lekfull på gymmet. Att inte ställa för höga krav på mig själv utan att faktiskt hålla i och hålla ut med träningen. Att inte slå knut på mig själv för att jag gör allt på en och samma gång. Det har ju gått alldeles jättebra. Jag har framför allt satsat på styrketräning den här hösten. Jag tycker att det har gett resultat, både kroppsligt och styrkemässigt. Löpningen har jag inte intresserat mig för någon nämnvärt, förutom minst ett intervallpass i veckan. Jag har mått bra av att träna på med målsättningen att ha roligt, att bli starkare och att må bra i min kropp. Det viktigaste för mig har varit att ha en kropp som jag trivs att bo i. Och jag gör det, jag trivs att bo i min egen kropp.

Den här sista månaden under 2013 tänkte jag försöka kliva utanför bekvämlighetszonen något mer. Det innebär ett nytt träningsschema där jag utmanar mig själv och satsar på nya övningar och kombinationer. Jag känner att det är dags att röra om lite i grytan och skaffa mig träningsvärk på nya ställen. Upplägget på gymmet ser ut som följer:

Bröst och rygg
Benpass
Intervaller/cirkelträning
Biceps och triceps
Axlar och rumpa

Ett nytt träningsschema och Pimp my December är fortfarande inte en satsning för att kortsiktigt maximera eller gå allt in. Det är fortfarande träningsglädje som står i fokus. Jag vill nämligen påstå att det här året, och i synnerhet den här hösten har förändrat min syn på hälsa. Detta tack vare att andra bloggar jag läser lyfter ämnet hälsa ur bredare perspektiv och har oerhört sunda värderingar, men också tack vare mig själv förstås. Jag tror att utvecklingen har varit ofrånkomlig med tanke på de satsningar jag har gjort det här året för att öka mitt välmående. Träning var en gång i tiden något jag sysslade med för att jag var tvungen, för att jag avskydde min kropp. Det var inte något jag egentligen ville göra. Eller jo, jag ville träna för att jag behövde det på något sätt men det handlade inte om den glädje och energi och lust jag idag känner. Då handlade det mest om att jaga en snygg kropp snarare än en kropp att älska.

När jag igår läste Jeannas inlägg om varför hon vill bli personlig tränare slog det mig hur mycket min syn på hälsa och träning faktiskt har förändrats. För jag förstod precis vad hon menade när hon skriver att den utbildning hon genomgått har förändrat hennes syn på hälsa. Att den har gett henne djupare förståelse för vad hennes kropp klarar av och vad den är gjord för. Att träningen och glädjen i den inte handlar om en kropp som ska tittas på. Känslan och glädjen av en kropp som jobbar hårt slår det där med att vara gullig och snygg och få komplimanger. Nu har jag inte en utbildning i ryggen (än!) som vidareutvecklat min syn på kroppen som Jeanna har (stort grattis till din PT-licens!) men jag upplever ändå att min kunskap har nått andra nivåer. Kanske hänger allt ihop med den där självkänslan. Självkänsla och kunskap och erfarenhet i kombination. När jag lärde mig att tycka om mig själv inifrån och ut kunde jag liksom ta mig vidare till nästa nivå, och på den nivån kunde jag upptäcka saker om mig själv och min kropp jag aldrig kunnat föreställa mig. Jag är väldigt tacksam för den resan. Jag är väldigt tacksam för de insikter och perspektiv och erfarenheter jag har fått det här året. Jag är väldigt tacksam för min kropp.

Pimp my December handlar fortfarande om att vara opretentiös och lekfull även om jag skruvar upp satsningen lite. Det viktigaste för mig den här sista månaden på året är att se till att göra den bra och rolig även om jag också kliver utanför bekvämlighetszonen för att utvecklas lite mer. Jag vill helt enkelt bara lite, lite mer. Mitt största mål när jag började med Coach Helena i början av det här året var att hitta ett sätt att äta och träna som håller for life. Ett sätt att leva som gör att jag inte hamnar fel efter alltför hårda och intensiva satsningar som då innebär att jag måste börja om från början. Det målet är uppfyllt. Jag anser att jag har en bra grund att stå på och med tiden kan jag ta den grunden vidare.

December är ju som välkänt en stressig månad och en månad med julmys och fika och mycket godsaker. För mig har det tidigare år varit en tid när jag tenderar att halka iväg lite åt fel håll, och det vill jag undvika det här året. Därför tänker jag istället för massivt mycket fika och sockergotte som irriterar mitt sockerberoende unna mig mycket träning, bra mat, yoga och avslappning. Det senaste två veckorna har jag tagit det ovanligt lugnt på kvällarna och det har varit väldigt skönt. Jag har försökt att göra jobbet på jobbet för att slippa jobba hemifrån och jag har lagt ner mindre tid på bloggen och skrivandet än vanligt. Det är kanske inte så jag vill ha det i det långa loppet, men eftersom hösten har bjudit på en del påfrestande känslosvall har det känts viktigt att inte pressa mig själv för hårt. Jag är ju trots allt en stor flicka nu och behöver använda de verktyg jag har fått med mig i bagaget för att inte hamna off road igen. Det känns som att jag tar mig själv på allvar och att de satsningar jag har gjort för att slappna av och ta det lugnt faktiskt gör mig mer lugn och harmonisk. Sömnen har jag inte riktigt fått rätsida på än, men jag är på god väg. Under december har också Yogobe en decemberutmaning där Johanna Andersson och Ulrika Norberg guidar genom ett stressigt december med hjälp av Yinyoga. Jag har aldrig tidigare provat Yinyoga, men ser väldigt mycket fram emot att vigda mina vyer inom yogan och våga prova något nytt. So Pimp my December, jag är redo för dig!

2 thoughts on “Pimp my December

  1. Stort tack, Cilla! Och jo, jag tror att självkänslan har ett tjockt finger med i spelet. Och ålder. En del hamnar förstås på rätt väg från början, men några av oss verkar få yra lite först…

Kommentera

