Om tjejen som klev upp på morgonen och levererade

Hej kära ni.

Förra veckan genomförde jag fyra riktigt bra pass på gymmet. Nytt upplägg för ett par veckor framåt. Några nya övningar, några nya kombinationer. Målsättningen: att pimpa december. Krydda lite mer. Jag försöker att leverera när jag tränar. Att köra mer intensivt och rejält. Hellre köra tre-fyra pass med god kvalitet än fem kvantitativa pass. Kanske ett nytt sätt för mig att tänka. Jag har ju gärna samlat pass på hög tidigare.

Jag har under hösten kört mycket mindre konditionsträning än vanligt. Allt för att musklerna ska få uppmärksamhet. Kanske också för att jag lite har tröttnat på att konditionsträna längre tid. Jag kör pulshöjande och intensivt. Något som min kropp verkar uppskatta. Jag upplever att jag har tajtat till mig lite efter sommaren, och misstänker att styrketräningen har ett finger med i spelet.

Upplägget för förra veckan gav skön träningsvärk i kroppen och i söndags hoppade jag helt enkelt över det tänkta intervallpasset eftersom jag efter lördagens pass och tre träningsdagar på raken kände att kroppen behövde vila. Istället gjorde jag klippt ingenting i söndags. Eller jo, jag sov länge på morgonen, åt frukost i lugn och ro med tända ljus och myste mest i soffan hela dagen. Att ha en sådan söndag var njutbart och välbehövligt. Både för kropp och själ. Två vilodagar från gymmet senare kunde jag idag kliva ur sängen och riktigt leverera. Med energi i kroppen och styrka i musklerna körde jag igenom ett pass för rygg och bröst.

20131210-110453.jpgStora skivstången och jag är riktigt bra kompisar numera och jag marklyfter och bänkpressar nästan alltid med stora stången istället för de mindre stängerna. Tvådagarsvilan resulterade inte bara i att jag älskade känslan av att kliva in på gymmet i arla morgon utan också att jag lyfte tyngre än vanligt. Man kan säga att morgonen gav riktigt bra förutsättning för att skaffa mig en grymt bra dag. Hej endorfinkick och egoboost!

Kommentera

