Belöningsonsdag

Jag har historia av att belöna mig med ätbara saker. Det var egentligen bara ett skäl för min sockerhjärna att få tillgång till mer av det vita giftet förstås, men det tog himla lång tid för mig att upptäcka det. Därefter ännu längre tid att acceptera. Det är väl på sådant vis när det kommer till ett beroende antar jag. Hjärnan vill ju gärna ha kvar beroendet och är villig att gå långt för att upprätthålla beroendet.

Jag vet inte om det går att säga att jag är frisk från missbruket eller om jag någonsin kommer att bli det så där på riktigt, men jag kan hantera det. Jag kan hantera det för att jag faktiskt inte underhåller det utan att jag har lagt ner tid och kraft på att bli så sockerfri som möjligt. Det har ju varit lite av en besvärlig resa och ibland kanske även skamfylld sådan. Att erkänna sina skavanker och mest pinsamma situationer för sig själv och andra är inte alltid vackert. Och mitt sockermissbruk har varit allt annat än vackert.

Jag kan äta saker innehållande socker idag då och då utan att trilla dit i ett missbrukande, men jag märker snabbt att min sockerhjärna tänds och liksom vill ha mer. Det är något jag behöver vara ytterst medveten om eftersom jag många gånger förr har trillat dit fastän jag har trott att jag har läget under kontroll. Jag tänker att det är precis samma sak som med alkohol, droger, snus och cigaretter. Det är sällan man kan lördagsmissbruka utan att till slut utveckla sitt beroende vidare. Många människor kan ju det med godis och snask, men jag har då aldrig kunnat det så där på riktigt. Varje gång jag gör det där medvetna valet att äta socker behöver jag också vara medveten om hur min hjärna reagerar dag två och tre. Många gånger är dag två och tre som att tända av för mig. Det är lite av en kamp det där, att faktiskt inte fortsätta sockersnaskandet efterföljande dagar. Och jag antar att jag på ett sätt är tacksam för att det var socker min beroendehjärna blev beroende av istället för kokain. Missförstå mig rätt; jag har aldrig tagit narkotika och kommer heller aldrig att göra det. Men o m jag hade provat det någon gång i livet hade jag haft större anlag för att bli drogmissbrukare än många andra människor. Det saknas troligen något i min hjärna som gör att jag kan karaktärisera mig som beroendekaraktär. It aint pretty, men helt sant.

Nå väl. Vad jag idag tänkte prata om är just det här med att belöningar för mig inte är förknippat med ätbara saker längre. Det var ett medvetet val jag gjorde någon gång våren 2012 eftersom jag då hade insett och accepterat att jag missbrukat alltför stora mängder socker i mitt liv. För mig handlar belöning om att uppmärksamma mig själv och det är ett sätt att skapa motivation på vägen. Jag har ofta mål i livet som delas upp i delmål och för att orka hålla i och hålla ut tycker jag att det är viktigt att klappa sig själv på axeln och säga fy fan vad du är bra! Idag ska jag ge mig själv en belöning. En belöning som symboliserar den resa jag har gjort under 2013. Något jag verkligen behöver att göra för min egen skull. Något jag kommer att hitta styrka i de dagar jag inte tror på mig själv. Något jag kommer att hitta lust och glädje i de dagar när jag inte orkar vara stark. Det är något jag har tänkt på väldigt länge och efter att beslutet togs också väntat på väldigt länge. Jag är så pirrig i magen och förväntansfull. Och om två timmar kommer jag med all säkerhet ha ökat puls och handsvett.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

Om några timmar kommer delar av den här kroppen att se annorlunda ut. Hej pirrig tjej!

2 thoughts on “Belöningsonsdag

  1. Jag tänkte också tatuering direkt! Hoppas det blir bra vad du än gör:)
    Jag funderade lite på PCO när jag läste det här. Jag fick diagnosen förra veckan och har förstått att många som har PCO också har sockersug, sug efter kolhydrater, en stor aptit och svårt att hålla vikten. Vikten och maten är tyvärr ofta en kamp för mig och jag funderar på om det kan finnas ett samband. Är det något du tänkt på?

Kommentera

