Du kan vara glödhet!

Häromdagen hade jag ett samtal med en person som tänkte börja träna efter nyår. Vad roligt sa jag, men varför ska du vänta till efter nyår? Personen i frågade tittade lite undrande på mig. Jag tror inte att hen hade förväntat något annat än en klapp på axeln. Hen menade att det var en bra tid att börja. Där i startgroparna av något nytt. Nystart. Rivstart. Det kan det ju vara. Många människor börjar det nya livet i januari. För många slutar det nya livet inom ett par veckor och i mars behöver man inte längre trängas bland hantlar och maskiner.

Jag förklarade för min vän att hen lika gärna kunde börja nu. Som i nu med detsamma. Lite provocerande kan tyckas för den som har bestämt sig för att börja om på ny kula vid ett visst uppsatt datum, men jag ska förklara hur jag menar. Det behövs inga stordåd för att börja. Det enda man behöver göra är att bestämma sig. Man behöver bara plocka fram viljan och kraften till att börja. Till att ta ett första steg. Ett. Enda. Jag tror att den som behöver och vill ha förändring i livet inte ska vänta på det rätta tillfället. För det rätta tillfället dyker väldigt sällan upp. Man bestämmer sig liksom för att börja sen och sedan väntar man och väntar och väntar på det där sen. Fast risken är att sen aldrig kommer. Det kan gå dagar och veckor och kanske till och med månader innan den där motiverande och kraftfulla känslan dyker upp igen. Varför då vänta på sen?

Istället för att börja året med en rivstart kan du ju lika gärna avsluta året som en vinnare. I dina ögon. När jag får den där känslan att jag vill något, behöver göra något för min egen skull, försöker jag visualisera mig själv som en glödhet, illröd vinnare som spränger målsnöret före den gråa och ansiktslösa klungan. Klungan som är så trång att man inte kan se vem som är vem. Den känslan och den visualiseringen är en drivkraft för mig, men den försvinner ofantligt fort om jag inte tar tag i den. Jag tror nämligen att de kommande 48 timmarna efter att vi har tagit ett beslut är de viktigaste timmarna. Då är vi starka och orädda. Vi tror på den egna förmågan av kicken som uppstår i den där känslan av att man minsann ska göra det man aldrig tidigare har gjort. När dessa 48 timmar har passerat kickar rädslan för det okända in. Hjärnan talar om för oss att vi har det bra precis som vi har det. Att det är otäckt och mörkt och alldeles jättekallt där utanför bekvämlighetszonen. Därför är jag övertygad om att vi behöver agera när vi känner oss manade och peppade och tänker nytt. Det är precis nu du behöver se dig själv som den glödhete, illröda vinnaren som börjar det nya året med känslan: jag gjorde det! Jag satte igång!

Vet du vad det är? Det är att skapa goda förutsättningar för det nya året. Det är att göra tvärtom. För ibland är det precis det vi behöver göra. Tvärtom. Så varför inte göra det? Om du är sådan som väntar på sen kanske du ska ge dig själv julklappen att göra tvärtom istället. Tvärtom mot vad du brukar göra, tvärtom mot vad alla andra gör. Det kan vara att skapa rätt förutsättningar för att lyckas nu och inte sen. För har du redan börjat innan nyårslöftena haglar efter årsskiftet är det ju bara att fortsätta, eller hur?

Kommentera

