Har du något att förlora på att ge dig själv en chans?

Hej måndag! Hej sista veckan innan jullov!

Mellan mig och efterlängtad ledighet står nu fem arbetsdagar. Så här på slutet sa det bara svisch. En har ju räknat ner under ett antal veckor och helt plötsligt är det så nära. Nu är det bara sista rycket, sedan ska jag njuta av välförtjänt ledighet, god mat, vänner och träning.

I morse postade jag en bild på Instagram som jag tycker är väl värd att publiceras även här. Låt mig förklara varför.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeJag tycker att det är viktigt att mata hjärnan med positiva budskap. För jag tror att det är så enkelt att om vi matar oss själva med goda tankar och positiva värderingar mår vi bättre. Det är hur vi tänker som avgör hur vi mår. Genom att lära sig att tänka rätt och styra våra tankebanor kan vi också påverka hur vi mår. Vi kan skapa positiva sinnesstämningar och ta oss ur negativa och destruktiva tankebanor. Jag vill att det självklara valet för mig ska vara att tillhöra det glada laget och inte ansluta till gnällhörnan. För att det ska bli ett självklart val behöver jag medvetet arbeta för att ha rätt mental inställning och tänka goda tankar om mig själv och om andra. Vissa dagar är det så väldans enkelt. Andra dagar är det fruktansvärt svårt.

Jag tror inte att min bakgrund av att inte vara snäll mot mig själv är särskilt unik. Jag tror att många, många människor är alldeles för hårda mot sig själva. Kanske rentav elaka. Den där självkänslan är något många människor i dagens samhälle behöver arbeta med. Men jag vet också hur svårt det kan vara och att en god självkänsla inte bara dyker upp över en natt. Nej, det är något vi med tålamod behöver arbeta med. Något vi behöver ta oss igenom med viss envishet. För förändring tar tid och att lära sig nya saker tar tid.

Jag brukade inte tänka goda tankar om mig själv. Jag tillhörde den skara människor som ställde sig framför spegeln och med kritiska ögon granskade min spegelbild. Sällan eller aldrig såg jag allt det vackra. Sällan eller aldrig sa jag till mig själv att jag var vacker och fin och fantastisk. Det satt så oerhört långt inne för mig att göra det. Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig var självkritisk. Hård mot sig själv. Aldrig, aldrig nöjd. Det ledde inte direkt till att jag tyckte om mig själv. Det ledde snarare till självförakt och en känsla av att inte duga. Att inte räcka till. Det ledde givetvis också till att min självkänsla fick lida. Den svåraste uppgiften i livet för mig var att tycka om mig själv.

I arbetet med att öka min självkänsla och att tycka mer om mig själv slutade jag under en tid att hålla på med det där; att titta mig i spegeln. Det var liksom ingen idé att stå där med självförakt och kritiskt stirra på min kropp. Istället började jag sätta upp lappar i min lägenhet. Lappar som talade om för mig att jag var vacker på insidan och på utsidan, att jag var tillräcklig, att jag dög som jag var. Samtidigt skrev jag ofta bra saker om mig själv i min medvetandebok. Jag vill påstå att det blev en vändpunkt för mig. För omkring mig fanns helt plötsligt budskap som kunde förändra mitt sätt att tänka. Jag blev ju liksom påmind varje dag om att jag var vacker och fin och en bra människa. Då blev det enklare att ta till sig dessa tankar och med tiden fick de fäste inom mig. På något sätt förvandlades mitt hem till en oas med god atmosfär. En fristad för goda tankar. En harmonisk plats där jag kunde lära mig att tänka rätt. Om mig själv och om andra människor. Kanske har jag också blivit bättre på att se inre och yttre skönhet även hos andra genom att påminna mig själv om mina goda egenskaper.

Just nu tycker jag bäst om den lilla påminnelsen ”Du är vacker” på badrumsskåpet. Det är det första jag ser när jag kliver upp på morgonen och det sista jag ser innan jag kryper ner i sängen. Jag tror verkligen att det gör skillnad. Särskilt de dagar när jag glömmer bort att påminna mig själv om att jag är bra och fin och fantastisk precis som jag är. Och jag tror verkligen att det är med små medel vi behöver börja med när vi inte tycker om oss själva. Att jobba med sig själv, sin självkänsla och sin inställning till livet är ett arbete som pågår hela livet. Man gör det inte för ett tag för att sedan vara färdig. Nej, det är ett livslångt arbete. Jag tror att det viktigaste är att vi låter förändringarna inom oss och den personliga utvecklingen bli en viktig och värdefull del av livet. För vår egen skull är det helt väsentligt att vi slutar komma med ursäkter och glömmer bort att ge oss själva uppmärksamhet. Vill jag må bättre behöver jag vara den som tar ansvar för att må bättre.

Men du, låt det ta tid. Ta en sak i taget, ett problem i taget. Tillåt dig själv att vara envis men ha tålamod med dig själv. Döm inte dig själv. Du kan behöva övertyga dig själv om och om och om igen om att du kan. Ibland kommer du att tvivla. Ibland kommer du känna att det inte är någon idé, att det gör för ont, att det tar alldeles för mycket energi. Men jag lovar dig: Det.Är.Värt. Det. Det är värt att tycka om sig själv. Och jag ställer frågan: har du något att förlora på att ge dig själv en chans?

One thought on “Har du något att förlora på att ge dig själv en chans?

Kommentera

