Eftermiddagspasset och tankar om morgonmålet

Eftersom jag försov mig till morgongymmet igår fick jag planera om min dag något. Jag kom tidigare till jobbet och kunde också med gott samvete lämna byggnaden något tidigare. Det gjorde att jag kunde eftermiddagsträna. Det där med att träna på eftermiddagen är något jag vanligtvis inte gör. Inte för att jag egentligen inte tycker om det utan för att få ihop vardagen. Skulle jag inte träna på morgonen skulle jag ha svårt att få ihop livet. Får jag för mig åtminstone.

Morgonträningen har blivit rutin för mig, och det gör att jag kan pussla bättre med dygnets timmar. När jag slutade arbeta i Västervik och började i Vimmerby kunde jag helt plötsligt få till mer träning än tidigare eftersom jag inte längre pendlade två timmar om dagen och att jag faktiskt fick möjlighet att påverka mitt arbetsschema något mer. Det är ju förstås ett par år sedan jag tränade på eftermiddagar och kvällar, och kan givetvis inte säga att morgonträning är enda lösningen för mig att få ihop livet, men för tillfället är det lösningen som gör att jag hinner det jag vill och behöver göra.

Gårdagens pass var dock så himla lyckat att jag på något sätt önskar att jag tog mig tid att eftermiddagsträna oftare. Jag var ju så stark! Jag saknar aldrig energi där på morgonkvisten, men dra på trissor vad jag hade kraft i kroppen igår. Det var inte som natt och dag men det var skillnad, det var det. Att träna med massa mat i kroppen gör givetvis skillnad, det går inte att bortse från. Jag borde så klart fundera både en och två gånger på det där med att ge kroppen frukost innan morgonträningen. Just nu tränar jag alltid på tom mage och upplever att det fungerar bra, men trycket i kroppen jag hade igår talar sitt eget språk. Ibland får en ju omvärdera sina åsikter och kanske är det dags för mig att prova en period när jag kliver upp lite, lite tidigare och äter något innan gymmet. Det blir sannerligen en utmaning eftersom jag redan anser mig kliva ur sängen i arla morgon men någon smutti eller liknande vore inte helt otänkbart. Så det är vad jag ska göra de kommande träningsdagarna. De dagar jag ska springa intervaller passar det sig kanske inte, men de dagar jag främst ska styrketräna ska jag minsann göra ett försök och sedan utvärdera känslan.

20131218-100611.jpgJeanna skrev för ett tag sedan om hur hon fram till i somras aldrig åt någonting före sin morgonträning. Precis som jag kliver hon upp tidigt och tanken på att äta något före klockan sex kändes avlägsen. Sedan i somras har hon vant kroppen sin vid ett tidigt mål och menar på att hon upplever stor skillnad. Hon känner sig starkare, piggare och gladare. När jag körde Fitnessfighten förra våren/sommaren såg jag till att få i mig något att äta innan jag tränade mina morgonpass. Jag minns ju hur jag upplevde skillnad i energi och styrka. Sedan slutade jag med det av någon anledning och har upplevt att det fungerar alldeles jättebra att träna på tom mage. Men som sagt, jag ska ta tillbaka morgonmålet före träningen och utvärdera resultatet. Tidigare uppstigning krävs, men förhoppningsvis kommer kroppen att återgälda mig med mer energi och styrka. Det återstår att se.

2 thoughts on “Eftermiddagspasset och tankar om morgonmålet

  1. Nu tränar jag mest på morgonen eller snarare förmiddagen och det passar mig så himla bra, lagom efter frukost och kaffe och inte minst den sköna känslan av att när eftermiddagen och kvällen kommer är jag redan färdigtränad. Men det är ju en lyx man kan unna sig som föräldraledig såklart, när vardagen kommer tillbaks får jag se vad som passar då, hur jag ska få till det i trebarnslivet. Men jag tror iallafall det är smart och sunt att testa lite olika, och inte minst ändra ibland, som för dig om du börjar träna eftermiddagar ett tag. Kram på dig ❤️

  2. You go do it! Har fått för mig att vi är lite lika på såna här vis. Tror att du kommer att bli ännu starkare på mer mat! Det har verkligen hänt en del med dig i år. Även fysiskt. Det syns. Var stolt!

Kommentera

