Det är en ynnest att ha en hel, fungerande och välmående kropp.

Hej på er sötnosar.

Vilken julhelg det har varit. Och då menar jag inte enbart i den bemärkelse att jag har firat julafton och juldagen med bravur med tjocka släkten och vänner. Nej, jag har också varit magsjuk. Kanske det värsta jag har varit med om. Någonsin. Därav tystnaden så att säga.

Julafton var precis så där härlig som man kan önska sig och jag hade visst varit en snäll flicka även i år. Enligt tradition bjöd morbror Kjell på kalkonmiddag på juldagen och därefter vankandes det festligheter. Det var en supertrevlig kväll på alla sätt och det kramades med vänner från förr.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandskeentraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

Illamåendet kom på annandagen men jag misstänkte först att det hade med juldagsfesten att göra. Framåt kvällen insåg jag att det var vajsing i kroppen och de följande två dygnen har jag legat utslagen. Utmattad, illamående och alldeles jättetrött. Jag har sovit och sovit och mått så fruktansvärt illa. Det tog nästan två dygn innan jag kunde beteckna det hela som magsjuka och jag ljuger inte när jag säger att jag aldrig i mitt liv varit så ynklig. Eller ja, det har jag säkert varit men ni vet hur det är; när man mår dåligt har man aldrig mått så dåligt i hela sitt liv.

Jag har fått mig ett par tankeställare de här dagarna jag har legat alldeles stilla i säng och soffa. Dels hur tacksam man ska vara över när kroppen mår bra. Att det är en ynnest att ha en hel, fungerande och välmående kropp. Att kunna äta och dricka och gå på toaletten. Helt triviala saker men ack så viktiga saker för att må bra. Man glömmer lätt bort och tar saker för givet när de fungerar som de ska och det är inte förrän det inte fungerar längre man inser hur väsentligt det är. Lite som att göra slut tänker jag. Det är en klyscha men ack så sann att man inte saknar kon förrän båset är tomt. Det där med att ta saker för givet är egentligen väldans dumt, och vi borde rikta mer kärlek, respekt och tacksamhet åt de fungerande kroppar vi har. Precis som att vi borde rikta kärlek, respekt och tacksamhet till de personer vi älskar så länge vi har dem. Efteråt kan det vara försent.

Jag har också tänkt mycket på mig själv. Vilken stor förändring det är om man ser till förra året. Vilket år! Och det är egentligen ett senare inlägg jag vill använda till att skriva om yogans mening och innebörd i mitt liv och givetvis till bokslutet av året. Men eftersom jag har haft tid till att tänka men inte ork till att skriva är det mycket som vill komma ut på en och samma gång. Fast ni ska ju orka läsa det här också, så jag får försöka begränsa mig en smula. Den stora skillnaden de här dagarna är nog att jag inte känner mig stressad över att vara sjuk. Det är tråkigt, det är det minsann, men jag kan bara acceptera situationen. Och det är väl kanske det där med acceptans jag har blivit bättre på. Att acceptera att det är okej att bli magsjuk på lovet och liksom sova bort ett par tre dygn utan att för den sakens skull bli stressad över utebliven träning eller andra aktiviteter jag hade sett fram emot att sysselsätta mig med under julledigheten. Det är någon form av vinst. En framgång i livet.

Jag är fortfarande svag och matt och inte alls redo för att varken äta middagar eller lyfta tunga vikter. Jag tillbringar resten av dagen på soffan och fortsätter att filosofera över yoga och bokslut av 2013 och tankar och målsättningar inför 2014. För visst är det något alldeles jättespännande med ett nytt år? Det finns nog inget som eggar mig så mycket som tomma blad som är redo att fyllas med möjligheter. Jag fortsätter att fundera så ses vi i morgon igen. Då räknar jag nämligen med att vakna upp lite mer som mig själv igen.

 

2 thoughts on “Det är en ynnest att ha en hel, fungerande och välmående kropp.

  1. Krya på dig fina du. Du är förresten en av mina största inspirationskällor under året, om du vill läsa varför kan du gå in här: livehealthier.blogg.se/2013/december/arets-inspirationskallor-2.html

  2. Hej! Vill skicka en krya på dig hälsning..
    Hoppas du vilar ut ordentligt så du kan köra igång ordentligt efter vilan/ledigheten. Läser din blogg ibland och du är väldigt inspirerande med dina inlägg. Jag började följa dig sent i höstas och kommer fortsätta att läsa. Gillar att du är så personlig och det gör också att jag känner igen mig väldigt mycket i vad du skriver.

    Krya på dig och Gott Nytt År!!

    mvh
    Jenny

Kommentera

