Nyårslöfte? Nej, sådant har jag inget.

Under de kommande dagarna och veckorna kommer vi att mötas av sätt att hitta drömkroppen på rekordsnabb tid, dieter och quick fixes. Ofantligt många människor lovar sig själv på självaste nyårsafton att de ska bli mer hälsosamma 2014. Mer lyckade. Smalare. Starkare. Snyggare. Det är ett ytterst fint löfte, absolut. Jag tycker att det är jättebra att fler människor vill bli mer hälsosamma och ta bättre hand om sina kroppar. Det är bara det att jag tror att i strävan att må bättre och bli mer lyckade och fullkomliga sätter vi krokben på oss själva för att vi inte låter den förändring som krävs ta tid. Istället ska vi jaga lyckan och drömkroppen på ett fåtal veckor. Snabba resultat. För det är ju det vi älskar, eller hur?!

Det må vara så att hjärnan älskar snabba resultat och att många människor behöver snabba resultat för att på något sätt bli motiverade till att fortsätta. Att då och då köra en rivstart behöver nödvändigtvis inte vara fel för att öka motivation och lust, men om man liksom aldrig fortsätter och fullföljer något efter varje rivstart blir dessa kom igång-veckor ganska tröttsamma. Då blir det lätt det här allt eller inget-tänket. Börja om från början. Det blir som att man fråntar sig själv möjligheten att lyckas och att faktiskt skapa en tillvaro och ett sätt att leva som i längden faktiskt är hälsosamt.

Jag brukade vara en sådan som satte igång med full fart efter nyår och skulle leva det nya livet. Jag skulle äta rätt och träna mycket och liksom vara så där duktig och fullkomlig som tidningarna lovade att jag skulle bli på ett antal veckor. Åh vad jag skulle tappa kilo! Nästan helt utan ansträngning. Och varje gång blev det jobbigt. För visst behövde jag anstränga mig, och visst var jag hungrig och trött och motivationen rann ur mig. Jag såg min kropp och mitt välmående som ett projekt. Något jag skulle sysselsätta mig med under en tid. Jag såg inte att vad som krävdes var en livsstilsförändring. Något som behövde få ta tid.

Lyckligtvis har jag jobbat mig från allt eller inget-tänket och hittat strategier för att inte hamna där jag ideligen behöver börja om från början. Det innebär inte att jag inte har mål i livet eller saker jag vill uppnå under det nya året. Tvärtom. Det är bara det att jag inte slänger ut mig något ogenomtänkt där vid tolvslaget i tron om att själva löftet ska förändra hela mitt liv på några veckor. Den hårda vägen har jag lärt att förändring tar tid och att man tar några steg framåt och några steg tillbaka. Hela, hela tiden gör man det. För mig har det blivit både lättare och roligare att leva när jag slutade sätta upp alla dessa kortsiktiga och prestigefyllda mål. Att nå formen för sommarens beach på några veckor är lika kortsiktigt tänkt som att tro att man ska lära sig prata ett nytt språk flytande på några veckor. Det tar ju tid att lära sig ett nytt språk, och precis så är det med allt annat i livet som ska ge långvarigt resultat. People don’t change over night, och så heller inte kroppen.

Det är ett faktum att många människor har kroppsrelaterade mål inför 2014. Gymmen kommer att vara smockfulla fram till mars. Det är inget fel i det. Jag tycker att hälsa är ofantligt viktigt och något att ta på största allvar. Vad jag önskar är att fler människor kunde investera i sin hälsa på ett mer långvarigt sätt än att jaga kicken och quick fixes. Den som inte trivs med sin kropp eller sin kost kommer inte på några veckor att bli en ny människa. Det kommer säkerligen något gott ur en kortsiktigt satsning, men som helhet tror jag att kortsiktigt tänkande och snabba resultat gör mer skada än nytta. För när vi fråntar oss själva möjligheten att lyckas med något så där lite mer på riktigt minskar vår tro på oss själva. Man dömer ut sig själv. Blir självkritisk och klankar ner på den egna förmågan. Jag vet det, för jag har gjort det så många gånger förr. Jag skyllde på dålig karaktär, brist på motivation och avsaknad av kraft och vilja. Hittade på ursäkter om att det var mycket svårare för mig än för andra. Egentligen handlade det om att jag inte skapade rätt förutsättningar för att lyckas. Att dieta sig fram några veckor och sedan träna många, många pass leder ingenvart. Man kör igång med motivationen på topp för att sedan sjunka ner i dvala där allt känns tråkigt, svårt och kanske rentav omöjligt.

Vad ska man göra då? Det är givetvis så att allt vi gör är bättre än inget. Har du bestämt dig för att öka ditt välmående och få bättre hälsa under 2014 tycker jag att det är jättehärligt! En fin insikt och väl värt en riktigt chans, eller hur? För att undvika att vara en av dessa människor som jagar snabba resultat och ger upp innan påskafton kanske du ska sätta dig ner och verkligen fundera på vad du vill förändra det här året och varför du vill det. Bestäm dig också för hur du ska göra det. Det är ju nämligen inte särskilt svårt att komma på vad man vill och oftast inte heller varför man vill det. Svårt däremot är att bestämma sig för hur man ska göra och sedan se till att agera. Lite i taget. Med små medel och mål i början. Då undviker du att gå all in och tappa motivationen när det blir för tungt efter ett par veckor. Börjar du försiktigt kan du istället öka insatserna, när det gamla har blivit det nya. Innan dess är det dumt att gå från noll till hundra och dra igång precis allt på en och samma gång.

Så om du nu faktiskt har avgett i nyårslöfte att börja träna eller ta bättre hand om din kropp på ett eller annat sätt kan du väl ge dig själv det här året? Istället för att hatta fram några veckor i taget och försöka bli perfekt på kort tid så låt det ta tid. Ta lite i taget. Ge dig själv den tid som behövs. Ge dig själv en chans att lyckas på riktigt. Jag lovar dig att 365 dagar gör stor förändring för så väl din insida som din utsida.

Vägen till framgång är aldrig spikrak. Du kan fråga vem som helst. Vägen till framgång handlar inte om magi eller hemliga hemligheter. Vägen till framgång handlar heller inte om pulverdieter eller dubbla träningspass. Men vägen till framgång är till för alla. Alla kan vandra den vägen fram. Vägen till framgång handlar just om att acceptera att vägen inte är spikrak. Att det är mycket upp och ner och fram och tillbaka. Att det är snåriga stigar och outforskad mark. Det är väldigt sällan motorväg. Det är väldigt sällan man får åka snålskjuts på någon annan. Ibland kör man i diket och hamnar off road. Men det går alltid, alltid att ta sig tillbaka. Man behöver inte börja om från början. Inte alls. Man behöver bara kliva upp från diket och fortsätta gå där man slutade. Ett steg i taget.

Jag önskar dig all lycka under 2014. Och jag hoppas att du ska hitta lite av den inspiration och motivation du behöver till din livsstilsförändring här hos mig det här året.

Kram Cilla

One thought on “Nyårslöfte? Nej, sådant har jag inget.

Kommentera

