Den som tittar för mycket bakåt går med ryggen in i framtiden

Jag har ju som tradition att skriva årsbrev till mig själv. En hälsning från Cilla 2013 till Cilla 2014 kan du läsa här. Där finns egentligen allt jag önskar av det här året. Jag skrev ju igår att jag inte har några nyårslöften. Det innebär inte att jag inte saker jag vill uppnå det här året. För det har jag och för att försöka göra verklighet av dessa tankar och drömmar har jag satt mig ner och gjort en målsättningskarta inför året. Man kan säga att min målsättningskarta innehåller fyra punkter och tanken är att dessa fyra punkter på något sätt ska genomsyra året. Egentligen innehåller kartan fem punkter, men den femte är ännu lite hemlig.

  • Fortsätta hålla balansen (kosten, träningen, livet)
  • Spara pengar
  • Sand mellan tårna!
  • Yoga och meditation

Om 2013 handlade om att finna balansen vill jag att 2014 ska handla om att behålla balansen. Det innebär att jag fortsätter att träna och äta rent och naturligt. För min hälsas skull undviker jag gluten, mejeriprodukter och socker i den mån det passar mig. Jag har en stabil grund när det kommer till min kost och har hittat ett sätt att äta som håller i längden. Ett sätt att äta som jag mår bra av. Jag jobbar vidare på kostbiten och njuter av att kunna vidareutvecklas och befästa kunskap istället för att börja om från början. Vad gäller träningen vill jag fortsätta vara prestigelös. Jag tränar för glädjen, självförtroendet, egoboosten. Den fungerande kroppen. Styrkan. Energin. Orken. Mitt fokus ligger på gymmet och styrketräningen. Det är det jag tycker är roligast. Det är på gymmet mitt hjärta finns. Jag låter året ha sin tid, och det innebär att jag säkerligen springer några mil till våren och tränar en del utomhus till sommaren. Jag vill, precis som förra våren och sommaren, försöka vara mycket utomhus. Naturen, tiden och tålamodet är skickliga läkare och är det något jag tycker om med att bo i Vimmerby är det naturen. Närheten till skogen. Grönskan. Ibland är det så vackert att jag inte kan hantera det. Drivkraften för 2014 är att må bra, att ha roligt och att fortsätta bygga en kropps jag trivs att bo i. Jag antar att min förändrade syn på hälsa gör att jag inte riktigt sätter upp exakta planer för hur många pass som ska tränas per vecka. Ibland blir det många pass, ibland något färre. Det viktigaste för mig är att lyssna på kroppen och träna utefter varje dags förmåga. Att återhämta mig. Träna smartare, inte mer.

20140103-145419.jpgAndra mål jag har med året är att få ännu bättre ordning på min ekonomi så att jag kan spara pengar. Jag sparar pengar till utbildningarna genom The Academy, till sand mellan tårna och till min 30 årsfest. Jag måste ändå säga att jag fick ganska bra koll på pengarna under hösten trots att jag helt plötsligt befann mig i en ekonomisk situation jag inte räknat med. Nu har jag förutsättningar för ännu bättre koll och ser långsiktigt på året. Det kommer att komma stunder när allt sparande får mening.

Och så yogan, den där älskade yogan. Yogan har blivit en viktig del i mitt liv. En villkorslös kärlek. Jag har mött mig själv på yogamattan. Utforskat mig själv. Växt som människa genom yogan. I motståndet, i befrielsen. Jag har fått nya insikter och sätt att tänka. Hittat goda sidor, men såväl hittat mer av det jag behöver utveckla för att bli en bättre människa. Det är en ständig resa och jag har mycket kvar att lära, wannabeyogi som jag är.

20140103-145336.jpgSå. Jag känner mig ytterst redo för att möta det nya året. Jag känner mig ytterst redo att fylla tomma blad med liv. För det är ju vad varje nytt år är: livet. Aldrig tidigare har jag gått in i något nytt med ett sådant lugnt. Med en sådan tillfredsställelse att det jag lämnar bakom mig var bra. Gott nog. Tillräckligt. Jag gjorde vad jag kunde.

Men som rubriken säger: den som tittar för mycket bakåt går med ryggen in i framtiden. Nu väntar nya dagar och nya möjligheter. Nya möten, nya bekantskaper. Nya träningspass. Nya minnen. Nytt. Fräscht. Outforskat. Alldeles jättespännande!

Kommentera

