Monster i bur: träning i grupp

Åh raringar! Den här morgonen har jag tränat ett pass som gav endorfinrus till tusen. Och klivit ur trygghetszonen så där alldeles jättemycket. Jag fick frågan om jag ville träna på Träningshusets nya anläggning häromdagen tillsammans med Ingela och tackade direkt ja. Det händer mycket roligt på mitt gym och man har byggt ut på övervåningen. Bland annat har det byggts en crossftirigg och det var där vi höll till idag. Bor du i Vimmerby och är nyfiken på alla nyheter tycker jag verkligen att du ska ta tillfälle att boka in dig på gratis prova på-pass under de två kommande veckorna. Idag var det inget prova på-pass utan blivande instruktörer och annat tränande folk som körde ett tufft (!) pass tillsammans. Och det var så mycket jobbigare än vad jag hade kunnat föreställa mig. Fast också så mycket roligare än jag tänkt mig. Om jag tar mig ur sängen i morgon, det vet i katten.

20140104-111201.jpgVi var alltså nio personer med mig som körde passet. Lyckligtvis hade jag fyllt på kroppen med energi innan passet i morse. Det hade i n t e varit genomförbart att träna på tom mage med Ingela som instruktör. Alltså den kvinnan. Hon har sådan energi. Sådan glöd och pondus. Ni vet en sådan där människa som ger så sjukt mycket när man träffar henne. Mitt gym kan skatta sig lycklig som har Ingela, vilken klippa!

Passet var uppdelat i femton stationer. Första varvet körde vi 45 sekunder på varje station och sprang sedan ett varv i rummet (det är mycket större än det man ser på bilden) efter varje station. Jag tror att jag talar för alla när jag säger att vi var rejält trötta efter första varvet, och att det var många övningar som utmanade rejält. Under andra varvet två körde vi 30 sekunder per station men vilade inget mellan stationerna. Då fick man plocka fram järnpsyket och ta fram den där sista energin och lite jävlaranamma i kroppen. Så härligt!

För mig som är lite av en ensamvarg på gymmet var dagens pass nyttigt. Att träna tillsammans med andra leder ju till att man ger lite, lite extra och energin och peppen som de andra deltagarna ger gör att man orkar lite, lite till. När jag väl tränar i grupp tycker jag att det är sjukt roligt. Jag tror att det här med att träna i grupp är något som jag känts svårt för mig för att jag tidigare brydde mig för mycket om vad andra tyckte. Ibland kunde jag nog lägga ner mer energi på att fundera på vad andra skulle tycka om mig än att verkligen ta i och träna på. Det blir ju väldans onödigt och ger egentligen inte särskilt mycket. Som tur är har jag jobbat med det och kan träna på i min egen värld och istället använda den energi som gruppen ger på positivt sätt. Nu känns det superroligt att ha tillgång till övervåningen med crossfitriggen, spinning och Easy Line på gymmet framöver. Det är ju en möjlighet att variera träningen lite mer och dessutom variera ensamheten med vikterna och träning i grupp på ett sätt som passar mig. Typ win win.

4 thoughts on “Monster i bur: träning i grupp

      • De brukar träna järnet. 😉 Annars är det ju mina gamla instruktörskollegor från när jag brukade gästspela på Träningshuset. 😀

  1. Ping: Mitt tränings2014 | En träningsblogg och lite till

Kommentera

