Den här dagen handlar om att må bra

Hur skönt är det inte med en extra ledig dag?! Som bonus på något sätt. Jag blev uppe väldigt sent igår. Det blir väl lätt så när man har varit ledig under längre tid, man vänder lite på dygnet. Jag tittade på Petters Ingen jävla semester och insåg att jag var med en kort stund från bokmässan. Typ två sekunder men så paff jag blev. Har ni inte sett Ingen jävla semester eller avsnittet från Tack för musiken där Petter är med rekommenderar jag er varmt att titta. Petter är en stor man. En stor men mycket ödmjuk man.

Jag tillbringade också tid med att skriva ett par rader om ensamhet, prestationsångest och den där självkänslan igår kväll. Det blev ett tämligen långt inlägg, men det var förlösande och befriande att låta fingrarna sätta ord på känslor. För mig handlar skrivandet om att ta reda ut och nysta i mina känslor, och därmed blir det också lite av en terapiform. Jag kommer att publicera inlägget vid senare tillfälle. Jag måste bara suga lite på den karamellen eftersom det blev både långt och ytterst personligt. Fast jag resonerar som så att om det kan hjälpa någon annan som har svårt för ensamhet, har mycket (prestations)ångest eller bara behöver komma vidare i arbetet med insidan är det värt att blotta sig. Det är nog ett inlägg alla människor inte har behållning av medan det kanske kan hjälpa andra. Vi får se, helt enkelt.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeEftersom jag var uppe sent igår sov jag också länge idag. Efter sovmorgon var det dags för ett grymt pass för biceps och triceps på gymmet. Styrkan fanns där, viljan likaså. Igår vilade jag hela dagen och gjorde inte alltför många knop förutom att cykla till och från Törnrosdalen för mammamiddag. Så kroppen hade energi och det är alltid en skön känsla att träna efter vilodag. Den här dagen kommer att handla om att må bra. Om att göra Cillasaker och skrota runt hemma i min fina lägenhet. Jag har bott i den här lägenheten i sex månader nu, varav i fyra månader själv. Och jag älskar den! Jag har ju flyttat en väldans massa de senaste åren (eller jao i tio års tid har jag flyttat på mig från lägenhet till lägenhet och stad till stad ungefär en gång om året. Ibland mer) och nu känner jag verkligen att jag ska stanna i den här lägenheten. Det är mitt hem, min plats, mitt andningshål. Min trygghet. Jag älskar dagar när jag är ensam och gör sådant som faller mig in. Idag är en sådan dag, och jag ska verkligen njuta av den här sista lediga dagen innan jobbet drar igång igen. Och jag ska må bra hela dagen, det ska jag minsann göra.

Till kvällen ska jag rulla ut yogamattan och köra ett av de nya passen med Johanna Andersson genom Yogobe. För Yogobe handlar januari månad om att ”show up” och det tänkte jag att vi skulle ta och prata om lite mer senare. Min yoga har skett i kortare sekvenser den sista tiden, men under januari är jag redo för att möta mig själv på mattan mer kontinuerligt. För mig är det toppen att ha Yogobe som gör det möjligt för mig att yoga hemma de där dagarna när jag känner mig alldeles rookie och inte hittar flödet på egen hand.

2 thoughts on “Den här dagen handlar om att må bra

  1. Jag känner samma sak för min lägenhet, eller kanske inte att jag ska stanna här föralltid men just nu så är det verkligen mitt andningshål och jag trivs SÅ bra här. För mig är det sjukt viktigt att jag mår bra där jag bor, eftersom jag behöver vara mycket för mig själv.

    • Jag vet inte heller om jag vill stanna i min lya för alltid (drömmen om hus är stooor!) men just nu trivs jag så väldigt bra. Och jag tror att det är som du säger: viktigt att man mår bra där man bor. Jag är också sådan som behöver vara mycket för mig själv och då är det nog kanske extra viktigt att man trivs hemma. Så lyllo oss som har ett andningshål hemma!

Kommentera

