Januari månad: Show up med MOJO!

Många har skrivit om det här med nyårslöften så här i början på det nya året. Givetvis, det hör till. Jag har själv tagit upp att jag inte har något löfte utan att jag istället gör en målsättningskarta med punkter jag vill jobba med under året. Det innebär inte att jag är emot nyårslöften i sig. Inte alls. Om det peppar dig att avge ett löfte är det fantastiskt bra. Go for the goal så att säga. För många blir det avgivna löftet något som håller en månad och därefter tröttnar man, och det är väl just det som jag önskar att fler människor ska slippa. Jag vill att färre människor ska behöva ge upp för att löftet och målet är för orealistiskt och stort. Jag önskar istället att man tar små steg i taget och ger sig själv tid till att lyckas. Tid för att skapa förändring som är hållbar i längden.

Att jag idag sätter upp punkter att jobba med är för att det fungerar för mig. Jag har insett att det där med kortare tidsstyrda mål inte riktigt driver mig på rätt sätt. Jag behöver snarare ha långsiktiga mål som delas upp i mindre mål. Då kan jag ta lite i taget och behöver liksom inte stressa upp mig eller gå all in. För att komma med i matchen behöver jag tid att göra det nya till mitt. Det innebär inte nödvändigtvis att det fungerar för dig. Du kanske peppas och motiveras alldeles jättemycket av att jobba med mål som ska uppnås under kortare tid. Du kanske hittar nya mål att jobba vidare med när du uppnått ett mål och då är det toppen. Ditt mål är ditt mål, och hittar du sätt att arbeta dig framåt som leder till utveckling och framgång är det bra.

Att vi avger nyårslöften handlar någonstans om att vi inte är nöjda med oss själva eller tillvaron. Det är vad jag tror åtminstone. Eller ja, vi vill framåt, vill ha mer. Det är inget fel i det. Utveckling är spännande grejer. Däremot är kanske inte alla människor villiga att göra det som krävs för att nå ett mål, för att utvecklas som önskvärt. Det är nog därför en del ger upp för tidigt. För det handlar inte om att man inte kan, det handlar om att man slutar för tidigt. I början är allting lätt och roligt. Nyhetens behag. Motivationen sprudlar inom oss och känslan av att få vakna en dag och känna sig mer tillfreds är drivkraften. För att den känslan och drivkraften inte ska avta eller försvinna och för att vi ska kunna skapa en livsstilsförändring tror jag att vi behöver ta små, små steg i taget. Jag tror att det är små steg i taget som gör att ett avlagt nyårslöfte eller uppsatt målsättning inte bara varar en månad, utan mycket längre än så. Det är svårt att bryta mönster, rutiner och invanda metoder men det är inte på något sätt en omöjlighet. Även en resa på tusen mil börjar med ett första steg.

yogobe

För Yogobe handlar januari månad om att ”show up” för sig själv. Det innebär att börja i små doser och se till att göra någonting, varje dag. För den som vill komma igång med sin yoga practice kan det innebär att rulla ut yogamattan och sätta sig ned och andas i fem minuter eller göra en kortare sekvens. Det är att börja någonstans. Under januari månad ska Yogobe tillsammans med Monika Björn, Johanna Andersson och Cecilia Duberg hjälpa oss att ändra vanor och landa i en regelbunden hemma-praktiserande yoga. Det handlar om att ”Show up” för sin egen skull. De handlar om att möta sig själv på mattan de dagar när det tar emot och de dagar vi upplever att tiden inte räcker till. Under januari kommer Yogobe och MOJO att dagligen tipsa om olika yogasekvenser med fokus på MOJO. Här kan du läsa introduktionen till Januari: Show up med MOJO!

Är du sugen på att komma igång med yogan och känner att du behöver mer stillhet och avslappning i livet? Då tycker jag att du ska hänga med Yogobe och ”Show up” den här månaden. Små, små steg kan leda till stor förändring över tid.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

2 thoughts on “Januari månad: Show up med MOJO!

Kommentera

