Tacksamhetstisdag: att ha ett jobb

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeFörsta dagen tillbaka i arbete efter julledighet. Det är ju det där med känslan av nystart. Omstart. En tämligen behaglig känsla tycker jag. Det behöver givetvis inte vara nytt år och ny termin för att den känslan ska uppstå. Vissa veckor räcker det gott med ny vecka. Ibland bara en ny dag. Att börja jobba efter julledighet kan vara tungt. Man har vänt på dygnet och det är tradigt att stiga upp när klockan ringer alldeles för tidigt. Det är lätt att önska att ledigheten skulle vara några dagar till.

Jag var glad över att gå till jobbet idag. Jag hade ingen söndagsångest på en måndag igår och jag ödslade inte min sista lediga dag med att oroa mig över den första arbetsdagen. Jag njöt av lugn och stillhet, tog tillvara på ledigheten. Idag kände jag känslan av nystart och kände ett uns av vårlängtan. En ny termin skvallrar ju om att allting har vänt. Att vi befinner oss på andra sidan och att vi går mot ljusare tider. Mot vår och mot den pirriga känslan som våren kommer med.

Och så tänkte jag mig tacksam. Tacksam att ha ett arbete att gå till och en fast anställning. Det är ju en trygghet, och det finns ofantligt många människor som inte har något arbete att gå till. Människor som har svårt att få ihop till brödfödan och aldrig kan unna sig någon lyx i sin vardag. Det är alltid svårt att gå från ledighet till att börja knega igen, men det här jullovet har jag verkligen varit ledig. Jag har unnat mig vila och slappnat av. Jag har tagit det lugnt.  Jag har inte stressat. Jag har enbart gjort saker jag mår bra av, och kände att ledigheten har gett mig mig ny energi. Dessutom är jag en sucker för vardag och rutiner. Livet fungerar bättre med struktur för mig och hur ljuvligt det än må vara att själv bestämma över sin tid och vad man ska fylla dagarna med tycker jag om vardagspusslet. Det är då jag mår som bäst.

Och när arbetsdagen var slut snörade jag på mig löparskorna och sprang intervaller i sju kilometer med riktigt studs i dojan. Det blir inte bra mycket bättre än så.

Kommentera

