Var uppmärksam på tonen på dina tankar om dig själv

Något som kännetecknar låg självkänsla och att man är i behov av att träna sin inre kondition är att man oroar sig över att man ska bli avslöjad. Man känner sig som en bluff, en lurendrejare. Det är också vanligt att man tror att man är den enda människan i världen som känner på det sättet. Man får för sig att alla andra har fötterna på jorden, att de har kunskap och kompetens.

Att många människor känner igen sig i den känslan är inte särskilt bra, även om första tanken leder in spåret på igenkänning och förståelse. Det är snarare sorgligt. Sorgligt att människor går omkring och är rädda för att bli avslöjade. För vadå? Att vara mänsklig? Att ha fel och brister och charmiga skavanker? Att vara precis som alla andra? Det är sorgligt och det är ett tecken på att självkänslan behöver tränas.

Bluffsyndromet, The Imposter Syndrome, är ett begrepp amerikanska psykologer myntade på 70-talet. Idag finns flertalet psykologiska studier och böcker i ämnet. Många människor som tvivlar på den egna förmågan och som har låg självkänsla har någon släng av bluffsyndromet och tror ofta att de framgångar de nått i livet beror på aspekter som tur och tillfälligheter snarare än kompetens och talang. Det är ju också väldans sorgligt tycker jag. Att många människor på fullaste allvar tror att deras framgångar och stunder av stolthet beror på ren tillfällighet. Att det beror på bananskal som halkats på och på att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Att halka på bananskal kan ge riktigt sköna konsekvenser, men det är knappast bananskalet som gör att man lyckas eller misslyckas i livet. Att lyckas med saker man tar sig an, att nå sina mål och att nå framgång i livet handlar i de allra flesta fall om hårt arbete. Det handlar om målmedvetenhet och att inte ge upp när det tar emot. Om blod, svett och tårar. Det handlar om flera års studier, om långa dagar på arbetet, om många timmar på gymmet. Om kunskap. Det handlar ytterst sällan om att ha tur. Lite tur skadar aldrig, men att lyckas i livet handlar inte enbart om tur. Långt, långt ifrån.

Jag kan givetvis känna igen i den där känslan av att tro att man ska bli avslöjad för att vara en bluff, och det är givetvis stor del i varför jag tycker att det är sorgligt. Det var inte ovanligt att jag tvivlade så mycket på mig själv att jag kände mig som en bluff. Jag trodde inte att jag var tillräcklig. Jag trodde att jag alltid kunde prestera bättre för att duga och räcka till. Det spelade egentligen ingen roll hur bra jag presterade eller hur hårt jag arbetade för jag oroade mig alltid över att vara sämre än andra. Klasskompisarna på gymnasiet, kursarna på högskolan, kollegorna på arbetet. Jag skulle ideligen jämföra mig med andra, och en dag skulle mitt ihärdiga och hårda arbete vara förgäves eftersom jag skulle avslöjas som en bluff.

Men vet du? Jag är ingen bluff. Jag är ingen hittepåare. Jag har kunskap, jag har kompetens, jag är professionell på mitt arbete. Jag har inte fejkat mig igenom fem års universitetsstudier. Jag har inte fuskat mig igenom de fem år jag har arbetat som lärare. Jag har inte lurat upp vikter på gymmet och jag har inte bluffat mig mig genom många mil i löparskorna. Jag har erfarenheter att dela med mig av till andra och andra människor har erfarenheter att dela med sig av till mig. Det är ett vackert kretslopp tycker jag. Vi ger och vi tar, och vi växer genom att låta andra människor ta del av det vi har tillägnat oss genom livet.

Vissa dagar kan jag fortfarande tvivla på mig själv och min egen förmåga. Jag drabbas av jantelagsängslan. Jag förminskar mig själv så till den milda grad att jag tänker att det inte är någon idé att kliva ur sängen. Jag kan bli rädd för att jag under natten har blivit utsatt för avföljningskupp på Instagram och förlorat alla vänner på Facebook. Jag får för mig att ingen vill läsa min blogg, att ingen tycker om mig över huvud taget. För jag har inte presterat tillräckligt bra. Jag har inte varit tillräckligt rolig eller klok eller kunnig. Och det är by far det dummaste jag kan tänka! Som tur är har jag de senaste åren blivit bättre på att känna igen signalerna när de kommer. Jag ser dem och uppmärksammar dem. Jag kan snabbt bli medveten om dessa förgörande tankar och realistiskt möta dem med hur verkligheten är. Idag är jag fullt medveten om att jag är tillräcklig och bra som jag är och att det finns människor som uppskattar mig för att jag är jag. Den tanken kan jag idag landa tryggt i de dagar jag verkligen behöver göra det. Det fina är att jag vet att jag bara är en människa med styrkor och svagheter precis som alla andra. Jag har tur som står på min egen sida. Jag har tur som vet att jag är bra precis som jag är. Men, precis som att kunskap, kompetens och kunnighet inte enbart handlar om tur handlar heller inte självkänsla och självkännedom om tur. Nej, jag kan inte säga till mig själv att jag är bra precis som jag är om jag inte tränar min självkänsla hela tiden. Att ha en stark tro på sig själv och god självkänsla är ingen självklarhet, och sannerligen inte något man skaffar sig på några veckor och sedan är det arbetet avklarat för livet. Nej, att skaffa sig och behålla en god självkänsla är ett evigt arbete.

Men snälla, kom ihåg att du inte är någon bluff. De framgångar du har i livet beror inte enbart på tur eller enbart för att du en gång halkade på ett bananskal. Att du når mål och lyckas med saker som är viktiga för dig handlar inte om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Och en sak till: var uppmärksam på tonen på dina tankar om dig själv. När jag på riktigt förstod vikten av att tänka goda tankar om mig själv och verkligen implementera ett positivt förhållningssätt till mig själv förändrades hela mitt liv. Att bryta mönster och arbeta för att förändra negativa och självföraktande tankar till positiva och självuppfyllande tankar kommer att förändra ditt liv. Det bästa är att du är ju bäst på att vara du, och ingen kan vara lika bra på att vara som du är. Det är himla fint när man tänker på det.

Så se dig själv för den du är, och uppmärksamma hur unik du är. Du är ingen bluff. Du är mänsklig och duger alldeles jättebra som den du är.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

6 thoughts on “Var uppmärksam på tonen på dina tankar om dig själv

  1. Oj, skrivet direkt till mig känns det som…
    Sista terminen på studierna blrjar nu. Och snart kommer jag ju bli avslöjad! Jag kan ju inget. Dessutom är jag socialt inkompetent så jag kommer misslyckas när jag ska börja jobba.

    Fast så är det ju inte på riktigt, och det vet jag. Men de tankarna ger inte upp.
    Har du något boktips kanske?

    Tack för en bra och tänkvärd blogg!!

    • Cicci, du är ingen bluff och du är heller inte socialt inkompetent och du kommer inte att misslyckas när du ska börja jobba. Jag vet att du vet att det inte är på riktigt, men jag vet också att känslorna och oron kan ta överhand ibland. Jag tror att det är viktigt att styra tankarna och inte låta tankarna styra. Där tycker jag att ”Medvetandeboken” som jag brukar använda är ett bra knep. Jag har inte läst så många böcker om just bluffsyndromet, men jag har läst mycket på nätet som har varit till stor hjälp. Jag tror att det handlar om att börja någonstans och om du skriver ner varje dag saker som är bra med dig som person och saker du är stolt över kan man komma en bra bit på vägen att kontrollera de där dumma och taskiga tankarna.

      KRAM!

  2. Bra skrivet som alltid, undrar varför många känner så, jag också ibland men då försöker ge mig själv kärlek precis som du skriver:
    ”Jag är ingen bluff. Jag är ingen hittepåare. Jag har kunskap, jag har kompetens, jag är professionell på mitt arbete.”

    • Man kan ju verkligen undra varför så många människor känner så och varför det är så svårt att se att man själv har åstadkommit något. Det är ju inte tur eller andra faktorer som enbart gör att man lyckas. Kärlek till sig själv är viktigt!

  3. Ping: ”Du vet väl om att du är värdefull…” | Anna-Karin Wikström

  4. Ping: En egoboost | En träningsblogg och lite till

Kommentera

