Den viktiga återhämtningen

När man är inne i ett träningsflow kan det vara svårt att vila. Svårt att vilja vila. Älskar man att träna är det oftast mycket man vill göra. Jag har dessutom fått lite av en nytändning till den redan tända elden nu när jag blivit lite kär i både träningssällskap och crossfitriggen. Jag har haft så sjukt roligt under veckan som varit, verkligen! När man känner så är det lätt att glömma bort att en inte kan göra allt på en och samma gång. Men vilan är viktigt och det är viktigt att komma ihåg att de resultat man är ute efter är beroende av vila och återhämtning. Kroppen behöver också lugnet, återhämtningen och vilan. Och kärleken.

Det har tagit mig lång tid att inse att vilan är viktig. Förr kunde glädjen lätt ta över. Besattheten över att samla minuter kunde liksom rycka tag i den del av hjärnan som sa att det var dags för återhämtning. En trött kropp var en lat kropp. Men att vara trött och i behov av vila är inte samma sak som att vara lat, det vet jag mycket väl. Tränar vi hårt behöver vi också ge kroppen tid att bygga upp sig igen. Samla energi och ny ork. Ge kroppen näring och kärlek.

20140112-122046.jpgÄrad vare vilan, och idag ger jag mig själv tid på yogamattan, avslappning och kärlek. Jag äter frukost framför teven i lugn och ro. Fyller frukostskålen med sådant som kroppen älskar. Jag äter mammamiddag i Törnrosdalen och kramar min bror. Jag välsignar min kropp för allt den gör för mig. Benen som bär mig, musklerna som orkar. Jag tar mig tid att uppskatta att jag idag ser min kropp som något annat än ett yttre skal. Vad jag kan prestera med min kropp är idag mycket mer värt än att tittas på. Styrkan, explosiviteten och spänsten. Det är mycket jag kan hedra min kropp för och den är värd all kärlek.

4 thoughts on “Den viktiga återhämtningen

Kommentera

