Show up mojo-helg

Jag har gett mig själv mycket tid på mattan den här helgen, och jag känner verkligen att det har gett mig ett inre lugn. Igår genomförde jag Global Yoga Yin med Johanna Andersson och det var fantastiskt. Det var en klass med fokus på hjärtat och rörlighet för ryggraden. Yinyoga handlar mycket om tålamod eftersom man håller positionerna under lång tid, från två upp till tio minuter. I yinyogan fokuserar man på att arbeta med bindväven till skillnad från mer dynamisk yoga där det handlar om muskler och styrka. Desto mer avancerad man blir i yinyoga desto längre stannar man kvar i positionerna. Det innebär färre positioner men längre tid i varje position och det är sannerligen en utmaning för tålamodet. Jag tycker om yinyogan just för att det utvecklar mitt tålamod. Jag tycker också om att känna att tiden jag stannar kvar i en position faktiskt gör min kropp mjukare. För varje minut jag stannar kvar i en position kan jag utmana mig själv mer, men det är på kroppens villkor och det innebär således att jag behöver ha tålamod och vänta in kroppen. Ibland vill man att allting ska gå så väldigt fort, man vill hitta in i positionen och man vill kunna pressa sig själv mer och mer. Men kroppen bestämmer och utvecklingen får ta all tid i världen. Som Johanna säger i klassen: ”Att praktisera yin är som att praktisera tålamod. Att tyst sitta och vänta tills dess att vår omedelbara impuls att reagera hinner lägga sig.”

20140112-203313.jpgIdag har jag praktiserat mojo-yoga och klasserna Glöd och Eld med Monika Björn och Johanna Andersson. Glöd värmer upp och förbereder ryggraden och höften för resten av dagen eller djupare bakåtböjningar. Eld är ett yogaflöde med tre vågor som alla utgår från samma ställningar. Den första vågen utförs statiskt, den andra dynamiskt och den tredje vågen bygger upp till peak-positionen dansaren. Jag minns att jag tog de här två klasserna en eller ett par gånger under sommaren och jag minns mig själv som mycket stelare i både höfter och rygg då. Idag var jag smidigare och rörligare. Balansen var bättre. Jag kunde ta mig in i positionerna enklare och det var en mycket tillfredsställande känsla. Och det är också det som är så fantastiskt med yoga: att övning skapar utveckling. Som fantastiska Peter Munteanu, grundare till Yogobe, skrev i vår facebookgrupp #beyoga365 idag: Have fun, do yoga, be yoga!

Have fun, do yoga, be yoga!

Namasté!

Kommentera

