Detoxdagar med Yogobe

Jag har aldrig utfört en riktig detox. En gång, för kanske tio år sedan, skulle jag och två vänner göra en fruktdetox över en helg. Vi skulle enbart äta frukt i tre dagar och bunkrade upp rejält med olika sorters frukter. Jag minns egentligen inte särskilt mycket av detoxen. Inte mer än att jag fes hysteriskt den där helgen och att vi liksom skrattade mest hela tiden (åt alla fisar tror jag!). Jag minns faktiskt inte ens om vi faktiskt höll oss till frukt eller om vi gav upp. Det är ju trots allt tio år sedan.

Genom åren har jag läst mycket om olika metoder för detox och egentligen haft en stor nyfikenhet kring det. Eftersom jag hattat väldigt mycket fram och tillbaka med kosthållningar har jag nog bara helt enkelt undvikit att detoxa kroppen för att det inte ska bli någon form av diet-utrensning-hittepå-grej. Min bror brukade säga att jag kunde hålla en telefon vid örat längre än en diet och för några år sedan stämde det verkligen. Jag har provat det mesta och jag har gett upp det mesta.

Det senaste året har jag fått (eller tillägnat mig snarare) mer kunskap om kroppen och kosten och hittat bättre balans i min kosthållning. Jag äter mer grönt och mindre kött. Jag äter fett utan att vara rädd för det och ser till att undvika sådant kroppen inte är avsedd för att äta. Jag hattar inte mellan dieter. Jag har ett sätt att äta som passar mig och som får mig att må bra. Men, jag är givetvis nyfiken på att äta ännu mer rent och naturligt. Det verkar bara bli så desto mer naturlig mat man äter och desto bättre i kroppen man mår. Det händer att jag sneglar på rawfood, men vill inte placera mig i fack. Nej, jag vill kunna äta en blodig köttbit när jag känner för det. Jag vill inte att mitt ätandet ska bli svart eller vitt (där har jag ju redan varit när jag frenetiskt räknade kalorier och points och mätte och vägde varje liten bit man som skulle förtäras. Nej, tack!). Jag vill kunna plocka ur det bästa ur varje värld och hålla fokus på att äta ren, naturlig och bra mat. Fast det innebär inte att jag vill gå miste om att någon gång ibland äta en helt vanlig blåbärspaj med vaniljsås om jag känner för det. Helheten ska vara bra, det är vad jag strävar efter.

Att jag faktiskt har en ganska bra kosthållning som helhet och bättre balans i vardagen gör också att jag är nyfiken på vad en detox kan innebära för min kropp. Jag känner på något sätt att min tid är inne, och det passar perfekt nu när Yogobe drar igång 10 dagar detox med vägledning, tips och råd. Det blir som en bonusgåva jag ger mig själv, utöver Show up med Mojo den här månaden. Otroligt spännande känner jag. Otroligt spännande månad den här januari.

Jag har ingen som helst aning om vad jag har att förvänta mig. 10 dagar är både kort och lång tid och det kommer troligen att bli både lättare och svårare än vad jag kan föreställa mig. Jag kommer att påbörja dessa 10 dagar lite mer på riktigt så fort mitt detoxpaket kommer hem (har jag tur är företaget supersnabba!). Fram till dess börjar jag med att utesluta gluten, laktos, socker, kaffe och alkohol. Gluten, laktos och socker är inte något jag äter till vardags men den stora förändringen blir kaffe och vin. Kaffe och vin är grejer jag gillar och minst tio dagar utan kaffe kommer att kännas. Boy (!), jag tror aldrig att det har hänt förut.

Jag ser den här detoxen som en möjlighet för mig att lära känna min kropp ännu lite bättre, att rensa ut sådant kroppen inte behöver ur systemet och att testa mitt tålamod och min beslutsamhet. Några dagar under den här perioden kommer jag att slänga in några juicefastedagar (här kan du läsa mer om juicefasta hos Foreverfit), men främst fokusera på att äta bra och ren mat och att inte dricka kaffe eller alkohol. En första gång behöver få vara en första gång och jag har ju ingen aning om hur det här med att inte dricka kaffe kommer att påverka mitt humör. Jag har ju ingen aning om hur detoxen kommer att påverka mig överhuvudtaget egentligen.

Yogobe kommer att dela med sig av tips, råd och idéer under dessa tio dagar och all information om detoxen hittar du på deras blogg (här!). Några av de råd Anna Reynold på Yogobe ger oss inför detoxen är:

  • tänk på att äta näringsrikt och gärna finfördelat och mixat så att kroppen lätt tar upp näringen.
  • För den som använder sig av detoxpaketet: börja varje dag med två glas vatten, gärna rumstempererade. Blanda sedan två tsk detox-pulver i ett glas vatten, drick och ta två Ultra Balanskapslar.
  • Drick mycket vatten under dagen
  • Är frukost, lunch och middag/kvällsmål. Undvik att småäta mellan målen. Det är bra för magen att vila och att bli av med vanan att stoppa något i munnen bara för att man är lite sugen och egentligen inte hungrig.
  • Hoppa helt över kaffe, te med koffein och alkohol.
  • Träna gärna dagligen, så att du börjar svettas ordentligt.
  • Avsluta dagen med ett glas vatten med två tsk detox-pulver och två Ultra Balans-kapslar.
  • Lägg dig inte för sent och massera gärna magen när du ligger i sängen.

Är det någon annan som är nyfiken på att detoxa kroppen? Tell me!

6 thoughts on “Detoxdagar med Yogobe

  1. Jag vill bara säga att jag är ett stort fan av tacksamhetstisdag. Varje tisdag ringer ett alarm när det är dags att skriva vad jag är tacksam för och det ger en härlig känsla efteråt 🙂 Jag har skrivit ett inlägg på min blogg som heter tacksamhetstisdag där jag gör just det. Självklart har jag länkat till dig och undrar om det är okej att jag lånar din idé så länge jag länkar till dig? Tack för en bra blogg också förresten 🙂

    • Hej Emelie!

      Vad roligt att du gillar tacksamhetstisdag. Det är ju ett jättefint koncept tycker jag och jag tycker också att tacksamhetstisdag har hjälpt mig att bli mer tacksam och att reflektera över livet i stort. Du får givetvis länka till mig, men jag ska inte ta creed för idén. Den som började med tacksamhetstisdag är Vevve (henne hittar du på: http://skonpuls.nu/) men jag nappade på idén tidigt och sedan tror jag att flertalet andra bloggare har hängt på. Jättekul att du gillar bloggen och att du också använder tacksamhetstisdag på ett bra sätt 🙂

  2. Ping: Finfredag, finfredag, finfredag! | En träningsblogg och lite till

  3. Ping: Mitt tränings2014 | En träningsblogg och lite till

Kommentera

