Detoxdag nr två: te istället för kaffe

Idag är dag två på detoxen jag kommer att utföra med ledning av Yogobe de kommande 10-12 dagarna. Jag har påbörjat min cleanse lite smått genom att utesluta gluten, laktos, socker, kaffe och vin men kommer sedan att använda mig av ett detoxpaket under tio dagar (det har kommit idag!). Att jag genomför den här cleansen handlar främst om nyfikenhet, men också för att jag vill underlätta för kroppens egen reningsprocess. Jag kanske inte märker av någon skillnad rent fysiskt men jag ser ändå perioden som ett tillfälle att ta bättre hand om mig själv, både kroppsligt och själsligt. Vad gäller kostbiten är det främst ovanstående jag ser till att inte äta under dessa dagar. Jag kommer alltså inte mixtra alltför mycket utan kanske se till att minska på vissa saker och äta mer av annat. Mindre kött och mer grönsaker till exempel. I övrigt får kostbiten vara ungefär som vanligt. Jag tror att jag på något sätt ser den här perioden som att detoxa olika områden i livet: kosten, sömnen, kroppen, omgivningen. Jag misstänker att vi alla har olika faktorer där vi skulle vilja rensa systemet och få till det något mer fräscht. Att detoxa sin omgivning kan ju också vara ett sätt att vårstäda tänker jag.

Idag pratar Josefine om att sätta intentioner för dagen. Genom att sätta intentioner för dagen får vi en tydlig riktning och det är lättare att styra dagen åt det håll vi vill ha den. Mitt motto, min intention för den här dagen var till exempel att vara pigg och glad och för att förstärka den känslan klädde jag mig i sådant som mer automatiskt gör mig glad: bling, klänning och röda läppar. Josefine ger följande exempel:

Intention: att börja varje dag med en kopp citronte på varmt vatten och en halv pressad citron för att väcka systemet och stödja eliminering av slaggprodukter. Rutin: Hon börjar varje dag med en kropp citronte.

Intention: att dricka en grön smoothie dagligen. Rutin: hon dricker en grön smotthie dagligen.

En intention jag har för den här perioden är att utesluta kaffe för att i fortsättningen minska på konsumtionen av kaffe (jag dricker väldigt mycket kaffe!). Att jag var trött igår hade säkerligen med kaffet att göra – en första dag utan kaffe på evigheter. Istället för kaffe har jag laddat upp med en rad olika koffeinfria teer som ska värma kroppen, hjälpa till med själva reningsprocessen och på sikt ersätta kaffet. Jag ska inte säga att jag har som ambition att bli helt fri från kaffe, men jag vill dricka betydligt mindre kaffe och jag vill verkligen njuta av de koppar jag dricker. Jag vill inte att mitt kaffedrickande ska fungera som uppåttjack. Nej, jag vill att mitt kaffe ska handla om njutning och smak. Inte fejkad energi och stimulans. Det är visionen. Men det är min vision för att jag vet att jag är lite av en beroendekaraktär och desto fler saker som jag har dille på som jag kan göra mig av med i vardagen, desto bättre.

20140114-201311.jpgJag ska också återkomma i ämnet att detoxa sin omgivning. Något jag tycker är alldeles jätteviktigt. För man blir ju som man umgås som det så fint heter, och det är viktigt att de personen man har i sin omgivning tar fram det bästa ur oss.

One thought on “Detoxdag nr två: te istället för kaffe

Kommentera

