Att vara snäll mot miljön

Förutom att ge min kropp kärlek, omtanke och rätt förutsättningar att må bra har jag bestämt att 2014 också ska handla om att ge min omgivning och miljö kärlek, omtanke och rätt förutsättningar för att må bra. Dels handlar det om att välja bra råvaror och ekologisk mat i möjligaste mån, men det handlar också om att välja produkter som är snäll mot miljön. Jag har lovat mig själv att det får ta tid att byta ut det jag har hemma mot bättre alternativ och att allt inte måste ske på en gång. En sak i taget.

Min kompis Annie skrev på facebook att hon har ett ”miljövänligt-ekologiskt-giftfritt-hälsosamt-naturligt-2014″ som nyårslöfte och jag blev väldigt nyfiken. Hon uppmanade oss andra att hänga på hennes sätt att tänka och för egen del tar hon under januari månad tag i giftfri städning. Annie länkade till Naturskyddsföreningens guide Städa utan giftiga kemikalier och jag kände att tiden är inne för mig att faktiskt på riktigt bry mig ännu mer om miljön. Vi har ju bara en jord och allt vi gör för att ge den kärlek och omtanke är steg år rätt håll. Jag kan ju bara tala för mig själv men mycket av det vi hittar på länken ovan är lätt att förändra och betydligt snällare mot både miljö och hemmet.

20140115-212358.jpgSå mitt mål är att bli mer snäll mot miljön det här året. Jag börjar den här gången med att enbart använda såpa som rengöring i mitt hem och att börja använda duschkräm, handtvål, tandkräm, schampo och balsam när det jag har hemma är slut. Det känns inte som miljötänk att slänga allt jag har hemma och enbart köpa nytt utan jag fasar in mer vänliga alternativ med tiden. Som sagt, allt vi gör är steg i rätt riktning.

Hur tänker du kring det här med att vara snäll mot miljön? Är det viktigt för dig?

3 thoughts on “Att vara snäll mot miljön

  1. Ja, ja, ja! Både mot miljön och mig själv. Har nyss bytt ut mina städprodukter till Lilys Eco Clean som ett av de sista stegen i mitt utbyte mot ett giftfritt hem. Hår, hud och sminkprodukter är eko sedan länge 🙂 Ingen kan göra allt men alla kan vi göra något.

  2. Det är viktigt och jag gör så gott jag kan med min studentekonomi. Är medlem i Naturskyddsföreningen för att jag tycker det är en bra grej att stödja. Köper ekologiskt utav det jag anser vara mest viktigt och resten får jag köpa eko/miljövänligt senare när jag har ekonomi för det. För ja, det kostar mer, iaf när man har en väldigt snäv budget redan som det är. Önskar jag kunde lägga mer pengar på miljön! Ser att du köpt grejer från Urtekram, jag gillade inte deras duschkräm och bodylotion, främst inte lotionen – den var riktigt svår att smörja in tyckte jag, gled inte alls… Hoppas du gillar dem bättre =) Kram på dig! PS: du har sms! ❤

  3. Jag har köpt hem Lilys Eco Clean, hittills är jag riktigt imponerad och använder hellre det att städa med än giftprodukter som man egentligen inte ens får ta i utan plasthandskar 🙂

Kommentera

