Helgens detoxtankar

Min detox har fortsatt enligt plan under helgen och jag måste säga att det går väldigt bra. Jag har försökt att skaffa mig nya rutiner för varje dag som får stå som grunden i min detox och som jag tänker mig försöka hålla vi liv även efter detoxdagarna. Dels dricker jag det varma citron- och ingefärsvattnet men jag har också gjort fräscha juicer/smuttis på morgonen innehållande fina grejer för kroppen. Just grapefrukt sägs vara bra hjälp för levern vid själva avgiftningsprocessen så det har jag sett till att få i mig de senaste dagarna. Friskt och fräscht.

20140119-122715.jpg20140119-122655.jpg

Idag är det sjätte dagen av detoxen och jag känner mig väldigt lätt i kroppen. Det gör jag verkligen. Kroppen verkar sannerligen rensas på många plan. Då tänker jag inte bara på hur magen har satt igång i väldigt fart utan att jag antingen dragit på mig en förkylning eller så renas kroppen så mycket att ”förkylningen” är ett symtom på just utrensning. Jag mår inte dåligt på något sätt, jag känner mig inte trött eller hängig, men näsan är rinnig och jag nyser hysteriskt mycket. Ni vet en sisådär fyra, fem, sex gånger på raken. Helt galet! Eftersom jag inte upplever det som något negativt för kroppen kommer jag att träna ikväll såvida jag inte helt sonika mår dåligt vill säga. Då vilar jag kroppen och låter utrensningen ha sin gång.

Jag kommer att fortsätta som planerat fram till söndag nästa vecka. Därefter utvärderar jag den här perioden lite mer ordentligt och ser vad jag plockar med mig till min vardag. Det är ju väldigt spännande att prova en detox under lite längre tid, det måste jag säga. Vi lever ju i ett samhälle där vi har tillgång till mat klippt hela tiden och många gånger känns det som att hjärnan får bestämma vad som ska ätas snarare än kroppen. Som tidigare skrivit har jag aldrig detoxat på det här sättet förut, utan de grejer jag har gjort har varit mer kortvariga. För mig handlar den här perioden helt om insidan av kroppen. Det handlar inte om att skala av eller tajta till utsidan. Skulle slutresultatet visa mindre omfång må det vara så, men jag gör det här av nyfikenhet och för att ge kroppen goda förutsättningar att må bra.

Men kaffet då? Det går verkligen över förväntan. Igår drack jag två munnar kaffe helt av misstag, men i övrigt har jag hållit mig till koffeinfria teer och varmt citronvatten. Funkar like a charm. Anledningen till att jag av misstag drack två munnar kaffe var för att jag var på café med vänner och beställde kaffe helt av vana. Det var inte förrän jag slagit mig ner vid bordet och tagit två klunkar kaffe som det slog mig att jag inte dricker kaffe. Knasigt! Men jag drack faktiskt inte upp koppen, det kändes inte rätt på något sätt. Som sagt, det ska bli spännande att utföra den kommande veckan och se på vilket sätt kroppen reagerar.

Kommentera

