Hej från förkylningsstugan

20140120-104617.jpgHej kompis!

Idag är jag hemma från jobbet. Fullständigt genomförkyld och jag har ju slutat med det där att gå och jobba när jag inte mår bra. Som lärare kan man lätt tro att verksamheten fullständigt går under om man är hemma ett par dagar. Det gör den inte. Att jobba när man inte är kry leder snarare till stress och risken är ju att man blir mer sjuk än om man bara hade kurerat sig ett par dagar. Fast det vet vi förstås. Det är väl bara det att vi inte alltid är särskilt bra på lyssna på kroppen och faktiskt stanna hemma när den säger att det är tid för vila och återhämtning. Det är ju lätt att glömma bort att lyssna på kroppen i dagens hektiska prestationssamhälle. För vi har alltid så mycket på agendan och det passar sig inte att bli sjuk. Nej, det passar sig sällan att bli sjuk faktiskt. Men jag lyssnar på min kropp och vilar när den ber mig om det.

Så jag är hemma idag och dricker citron- och ingefärste och ser till att ge kroppen återhämtning och vila. I den fantastiska gruppen Beyoga365 ställde jag igår frågan om det är vanligt att bli förkyld när man detoxar och det verkar som att flertalet som genomför en längre detox den här månaden har fått förkylningssymtom. Det pågår en rejäl utrensning i min kropp och jag tycker att det är så himla häftigt. Om jag är förkyld och lite krasslig på grund av detoxen eller inte är svårt att säga, men jag märker verkligen på kroppen att den jobbar med att få ut saker som inte ska vara där. Jag fick tipset att skölja näsan med saltvatten och därför har jag bett mamma åka och införskaffa en nässköljningskanna åt mig idag. Jag återkommer med utvärdering där. I övrigt fortsätter jag som planerat med detoxen och hoppas att vara tillbaka på jobbet inom ett par dagar. Träna gör jag givetvis inte, men jag ägnar mig åt yoga och meditation de här dagarna precis som vanligt.

2 thoughts on “Hej från förkylningsstugan

Kommentera

