Tips på hemmaspa del II

På sista tiden har jag blivit mer och mer nyfiken på naturliga produkter även för utsidan av kroppen. Ett första steg var att inhandla ekologiska och naturliga produkter för hår och hud samt tandkräm från Urterkram. Jag är nöjd. Tandkrämen är väl det vars känsla inte riktigt är som ”vanlig” tandkräm men jag tyckte att jag vande mig fort. Hud- och hårprodukterna fungerar fint. Nästa steg är en bättre variant av deodorant.

Igår provade jag att utveckla den sockerpeeling jag har gjort med citron tidigare. Den här gången mixade jag samman spenat, ingefära, skalet och saften av ½ citron och en bit gurka tillsammans med 1 dl socker, och ½ dl ekologisk rapsolja. Detta smetade jag in i ansiktet och på kroppen och det var verkligen superskönt. Vill du ha peelingen mer grov häller du i ytterligare cirka 1 dl socker efter att du mixat samma ingredienserna. Då blir det lite mer riv i huden så att säga.

Var dock lite försiktig om du som jag har ett vitt/ljust duschdraperi. Jag är lite fumlig av mig och det var väl peeling lite överallt i duschen när jag var ingnodd och nöjd. Det visade sig att den gröna smörjan stannar kvar i tyget och jag får tvätta alternativt handla ett annat (mörkare) duschdraperi efter mitt kladdande. Det kan vara bra att tänka på det innan du sätter igång och kladdar.

20140127-085500.jpg20140127-085452.jpg

6 thoughts on “Tips på hemmaspa del II

  1. Jag kan tipsa om KingFishers tandkräm utan fluor, med mintsmak. Jag tycker den känns som vanlig tandkräm, men man slipper fluor. Deo har jag använt från C/O Gerd och Urtekram. Varning dock om du idag använder deo med aluminium, så finns det risk att man svettas mer i början. Det är kroppen som rensar ut det som den inte kunnat pga att man täppt till körtlarna med aluminium. Jag tyckte det var skitjobbigt kan jag ärligt säga, men efter 1-2 veckor gick det över. Känns bra att inte hindra kroppen från sin avgiftning!

    • Jag ska testa den varianten när den här tandkrämen är slut. Det är inget fel på Urtekrams sort egentligen, bara konsistensen som inte riktigt är densamma. Det känns bra att byta ut sådana produkter också känner jag och även om jag kommer att svettas lite mer en period känns det värt det 🙂

  2. Jag kör saltdeoderant från Maria Åkerberg och en citrondeo från Weleda på det. Funkar bra, men självklart inte lika bra som en aliminium-deo. Dock känns det bättre att kleta på relativt naturliga produkter istället för något där jag inte ens kan uttala hälften av ingredienserna!

    • Jag har länge tänkt byta ut min deo mot någon snällare variant 🙂 Jag köpte en av samma märke som de andra produkterna häromdagen 🙂 Weleda har ju bra grejer så den sorten kan också vara värt att testa. Som du skriver, det känns bättre att kleta på så naturliga grejer som möjligt 🙂

  3. Och! Kan tipsa om världens bästa ansiktsmask; aspirinmasken. Blöt upp två aspirintabletter med vatten, droppa på tabletterna och mosa runt till en gegga. Blanda med honung och smeta på i ansiktet. Låt sitta på i kanske tio minuter en kvart och skrubba sedan ansiktet med kornen samtidigt som du sköljer av den. Huden blir babylen. Tyvärr använder jag hudvårdsprodukter med syra i nu, och då kan jag inte göra den men förut gjorde jag den minst två gånger i veckan.

    • Jag har läst om den där aspirinmasken förut, men inte riktigt fattar hur man gjort. Det kan vara värt att testa 🙂 Frågan är bara om man ska göra det om man har väldigt känslig hy? Det känns ju ändå som att det är lite grejer i tabletterna som inte är helt naturliga. Eller?!

Kommentera

