Utvärdering av detoxdagar

I 12 dagar har jag tillsammans med Yogobe utfört en detox. På Yogobes blogg hittar du all information om detoxen du behöver. Det har varit spännande och det är mycket som har hänt i kroppen. Jag förväntade mig att det skulle vara jobbigt att avstå kaffe och rödvin men i matväg hade jag inte direkt några orosmoment eftersom jag vanligtvis äter pretty clean. Jag misstänkte dock att jag skulle kunna få cravings efter lite allt möjligt bara för att.

Jag har fokuserat på att äta så rent som möjligt. Det vill säga inget som innehåller gluten, inga mjölkprodukter och inget socker. Eftersom jag är känslig mot gluten och laktos var maten ingen större skillnad. Jag har ätit mycket grönt, en del frukt och bär, ägg, kokosmjölk och en del animalier. Jag har alltså inte avstött kött av den enkla anledningen att jag tycker att det är gott men har inte ätit rött kött utan hållit mig till mer lättsmälta alternativ. Jag har inga ambitioner på att helt bli vegetarian, men vill gärna välja animalier av bättre kvalitet. För hälsans skull, för miljöns skull och för djurens skull. Det är givetvis en ekonomisk fråga och något jag inte alltid lever upp till. Men en får börja någonstans. En måltid om dagen har bestått av grönt och kött och de andra måltiderna har jag ätit matigare smotthies eller kokosmjölksyoghurt med fröer och lite nötter. That’s it. Alltså inget kaffe, ingen alkohol, inget som innehåller gluten, inga mejeriprodukter och inget socker.

20140119-151043.jpg

Förutom att fokusera på att äta rent har jag använt mig av ett detoxpaket från Holistic som Yogobe rekommenderade. En ört- och fiberdrink samt kapslar som också innehåller utrensande örter. Dessa har intagits morgon och kväll. De första dagarna märkte jag verkligen av en utrensning i kroppen.

20140117-104857.jpgVad har jag då upplevt?
Kroppen har känts fräsch på insidan. De första dagarna var det en rejäl utrensning som gjordes med hjälp av detoxpaketet. Efter sex dagar blev jag snuvig eller fick förkylningssymtom. Det är svårt att säga vad som var vad, men att det pågick en utrensning i kroppen var tydligt. Nässköljningskannan gjorde susen och efter ett par dagar var jag tillbaka som mig själv igen.

Att äta grönt ger behaglig och skön mättnad, verkligen. Det är dock viktigt att tänka på att se till att få i sig proteiner, fett och kolhydrater så man får se till att fylla på med livsmedel från samtliga byggstenar. Svårast att få till är väl egentligen fettet och där har jag fått tänka till lite. Att protein enbart finns i kött och mejeriprodukter är egentligen dumt att tänka, även om det är lätt hänt. Det finns mycket man kan äta som innehåller protein om man vill minska på köttet och mejeriprodukterna.

Jag har inte saknat varken kaffe eller vin. Väldigt förvånande! De två första dagarna fantiserade jag om saker jag var sugen på, men det släppte sedan helt. Jag har inte varit sötsugen eller småätit. Jag har ätit frukost, lunch och middag och känt mig väldigt nöjd och tillfreds. Trots att jag inte äter mycket socker i min vardag kände jag efter julfirandet att det fanns ett litet, litet sötsug i kroppen och det har jag sannerligen gjort mig av med under detoxen. Nöjd!

Jag har sovit väldigt bra. Kanske för att jag lyckats hålla min målsättning om mer sömn och faktiskt gå och lägga mig i tid varje kväll, men också troligen tack vare utrensningen. Jag har verkligen sovit som en stock och känt mig mycket piggare på morgonen. Bra mat ger bra energi helt enkelt.

Det har varit mycket känslor i omlopp. Vissa stunder har jag känt mig ovanligt upprymd och glad medan jag andra stunder känt mig ovanligt irriterad och vissen i humöret. De första dagarna hade jag svårt att koncentrera mig men på slutet har jag istället känt mig väldigt fokuserad. Jag har praktiserat yoga dagligen och upplevt en fördjupat kontakt med både kropp och sinne. Jag vill påstå att de känslor jag inte riktigt har förstått mig på utanför yogamattan har fått fäste och blivit mer klara på yogamattan. Jag har dock inte värderat mina känslor särskilt mycket utan bara konstaterat att det har varit lite upp och ner. Det är ju så här i livet, detoxperiod eller inte. Vad jag uppskattat riktigt mycket är att Yogobe rekommenderat klasser att utföra varje dag. Det har lett till att jag inte behöver tänka på vad jag är sugen på i yogaväg men också att jag provat på nya yogaformer och yogalärare. Uppfriskande och spännande.

Nya vanor jag tar med mig till min vardag:

Varmt citronvatten på morgonen. Ett utmärkt sätt att börja dagen på. Hjälper till att rensa ur slaggprodukter i kroppen.
Ambitionen att yoga dagligen. Även om det bara handlar om fem minuters solhälsningar ger det ett bra flöde i kroppen, mer energi och ett inre lugn. En kort stilla stund på mattan gör skillnad.
Mer raw food. Jag äter bra sedan tidigare, inget snack om saken. Fast jag har insett att det inte behöver vara så komplicerat att äta ännu mer rent.
– Desto mindre skit man äter desto bättre mår man eller som jag skrev till en vän för ett tag sedan: när man slutar äta skit smakar annat mycket bättre.

Att tänka på:
Det blir lätt mycket frukt när man gör smuttis och juicer. Frukt är bra, men i lagom mängd. För mig vill säga, vi är ju alla olika. Vissa dagar har jag känt mig lite svullen i kroppen och då har jag gjort reflektionen att jag nog fått i mig lite för mycket frukt. Särskilt de dagar jag inte tränat och gjort av med energin.

Mättnaden blir annorlunda. Jag har ju haft svårt med hunger- och mättnadskänslor sedan tidigare eftersom jag förstört dem med överätande och för mycket socker. Det här året har jag jobbat mycket för att balansera kroppen igen och upplever stor skillnad. Att genomgå en detox har gjort att jag fått tydligare hunger- och mättnadskänslor men jag har ändå inte känt mig lika hungrig som vanligt. Vissa dagar jag har troligen ätit för lite. Det kan alltid vara klurigt att veta hur mycket man ska äta och det viktigaste är alltid att lyssna på kroppen. Tränar man hårt behöver man också äta ordentligt. Punkt.

Tillåt dig att ta lite i taget när du är färdig. Rom byggdes inte på en dag och det är givetvis helt okej att återgå till vanor man hade innan sin cleanse. Om man detoxar en period och då utesluter sådant man brukar äta är det troligen bra att välja några saker man behåller från ”det nya” och några saker man tillåter sig att göra sig av med. Det vill säga att man inte behöver utesluta allt man vanligtvis äter och tycker är gott som man inte äter under en detox. Några saker kanske man har insett att man klarar sig lika bra utan, och några saker kanske man vill fortsätta äta fast i mindre mängd.

Kommer jag att utföra en detox/cleanse igen? Absolut.

Annonser

9 thoughts on “Utvärdering av detoxdagar

  1. Jag blir inspirerad! Tycker dock i nuläget att jag har för mycket i huvudet för att ens orka sätta mig in i detoxgrejen. Men jag brukar ju vara sist på bollen så ge mig ett årtionde eller två 😉

    • Man gör ju saker när man själv känner att det passar tänker jag 🙂 Jag har ju läst om detox många gånger förut, men aldrig riktigt känt att det passat. Dels för att jag inte haft någon bra grund i kosten och liksom känt att det varit alltför stor grej att göra. Det kan nog vara läge att inte ha alltför mycket i huvudet under en detox utan se till att genomföra det under en period som är lite lugnare. Man blir märkbart mkt tröttare vissa dagar. Så ta du din tid 😉

  2. Jag är också sugen! Men jag tror det är viktigt att ha en kropp i ganska bra balans innan man gör en detox eftersom det är en stor påfrestning för kroppen. Så jag låter min lilla kropp vila och balanseras lite till och suger på karamellen 😉

    Intressant läsning och kul att det blev en så positiv upplevelse för dig med detox!

    • Jag tror också att det kan vara bra att ha en relativt balanserad kropp. För ja, visst är det en påfrestning för kroppen att utföra en detox. Samtidigt kan man välja på vilken nivå man detoxar. Att plocka bort sådant som är onödigt för kroppen är ju också ett sätt att rena 🙂 Men jag tror att jag hade mått på ett helt annat sätt om jag hade gjort detoxen för ett år sedan. Du får suga lite på karamellen och testa vid senare tillfälle.

  3. Så jävla bra inlägg!
    Jag kände efter min senaste vattenfasta att det inte var för mig längre. Min kropp behöver inte den rensningen på samma sätt. Det här är definitivt vad som kommer ersätta den!

    • Tack, vad roligt att du gillar det! Jag har ju läst om din vattenfasta tidigare men kände att den här varianten var bättre för mig att prova. Och äter man inte lika mycket ”skit” som innan kanske vattenfasta inte riktigt gör vad den brukade göra. Det här blir ju en annan rening eftersom man äter, men väljer bra och rena grejer. Du får prova 🙂

  4. Ping: TacksamhesTisdag - Länkkärlek till fantastiska inspirationskällor - Skön puls | Skön puls

  5. Ping: Idag kör vi igång med #bravalnyavanor | En träningsblogg och lite till

  6. Ping: Sammanfattning första veckan #bravalnyavanor: ett lugnt syfte | En träningsblogg och lite till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s