Tacksamhetstisdag: att sova som en ska

Jag är nu inne på tredje veckan där jag går och lägger mig i tid. Jag fick nog när jag kände att jag nästan avled av trötthet om dagarna och att det var dags för mig att ta saken i egna händer. Jag förstod givetvis att jag skulle bli piggare genom att sova mer, men jag trodde nog inte att cirka en timmes extra sömn varje natt skulle göra sådan stor skillnad. Även på helgen har jag varit i säng betydligt tidigare än innan och det har så klart gjort skillnad. Jag har använt helgerna till återhämtning och vila, och det har gjort gott. Jag mycket piggare och jag mår bättre. Inget snack om saken.

På ett sätt är det lite synd att något ska behöva bli bedrövligt dåligt för att vi ska bli benägna att ta tag i det. Jag hade ju sovit dåligt, eller snarare för lite, en hel höst och visste med mig att jag behövde förändring. Ändå tog jag inte riktigt tag i problemet. Jag vet också att sömnbristen till en början handlade om att jag inte riktigt ville gå och lägga mig. Det var då jag kände mig som mest ensam och ledsen när det tagit slut med Musslan, men när det inte längre handlade om att det var svårt att vara ensam hade en ovana skapats. Att bestämma sig låter ibland så väldigt enkelt men det är det givetvis inte. Den här gången krävdes det lite mer meck med mig själv för att jag faktiskt skulle bli villig att förändra tillvaron, men resultatet visar ju att det var värt det. Att sova mer är verkligen viktigt och idag är jag tacksam för att satsningen jag gjort de senaste veckorna gett utdelning. Jag fortsätter med min utmaning ”att sova” mer fram till sportlovet vecka åtta och därefter hoppas jag att de nya vanorna är så pass rotade att det går lite mer av sig självt.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

High five för bättre sömnvanor!

3 thoughts on “Tacksamhetstisdag: att sova som en ska

  1. Håll i det där! Allt i livet blir ju så sjukt mycket bättre när en sover tillräckligt mycket. Jag har själv halkat ur vanan nu och behöver skärpa mig – strax under 7 timmar eller 7,5 gör väldigt stor skillnad. Sov gott! =)

    • Jag ska verkligen hålla i den här vanan. Jag mår så väldigt mycket bättre 🙂 Du får se till att jobba för lite mer sömn du också. Vi får peppa varandra 🙂

Kommentera

