Låt oss alla ta en sväng om i köket

Ni som följer mig vet att jag älskar, älskar fredagar. Jag är alltid på gott humör på fredagar. Jag gör mig nästan alltid i ordning lite extra; målar läpparna, fixar håret och tar på mig kläder jag tycker om. Finfredagskänsla inifrån och ut. Fast jag tror att finfredagen håller på att få en konkurrent i lördagen. För det första är det otroligt skönt att vakna lördag morgon och veta att det finns ännu en morgon att ta sovmorgon på. För det andra:  lördagsträning i crossfitiggen. Alltså det lägger en sådan go grund för den resterande helgen. Numera längtar jag hela veckan efter lördag och ser riktigt fram emot att kliva upp och gå till gymmet. Och jag blir aldrig så trött när jag tränar som på lördagar. Det är kliv efter kliv utanför bekvämlighetszonen.

Just den här lördagen sov jag inte särskilt länge. Jag somnade strax efter 23 igår och vaknade strax efter sju idag. Utvilad, pigg och på riktigt fint humör. Åh, jag älskar att vakna på rätt sida. För att lägga rätt intention för dagen praktiserade jag yoga en stund och drack varmt citronte. Några uppmjukande solhälsningar, lite övande på plogen och skulderstående och ett par ryggövningar för att förbereda mig för träningen. Ryggslutet är min akilleshäl och för att ryggraden ska mindre stel och mer följsam som varm sirap försöker jag lägga mycket fokus på ryggen just nu.

20140201-155629.jpg

Jag har ju satt som mål att bli bättre på chins och armgång den här våren. Än så länge är det chins med gummiband som gäller för mig, men jag märker att jag blir starkare desto mer jag tränar. Idag klarade jag hela vägen i armgång. Alltså det endorfinruset. Helt galet! Ni vet den där känslan när man äntligen klarar något som har känts omöjligt. Något man tränat riktigt mycket på och verkligen tagit i från tårna. Den känslan är liksom lite oslagbar. För att inte tala om hur stolt och stark och ball jag kände mig efteråt. Jag kunde inte sluta le när jag gick från gymmet. Inte bara för att jag klarade armgången utanför att de här passen på lördagarna ger mig så mycket. Ingen ger upp, alla kämpar. Det är lekfullt men ändå högst allvarligt. Den kombinationen är helt tack vare Ingela. Hon har verkligen lagt ribban på tufft men roligt.

Så när jag kom hem satte jag på ett stycke musik som jag alltid blir glad av. Som får det att riktigt spritta i kroppen på mig. Sedan dansade jag i köket och kände mig helt lycklig. Det är något förlösande med att fuldansa i ett kök tycker jag. För mig är det en stund av fullkomlig, total och ohämmad lycka. Och jag tycker att vi alla borde ta en sväng om i köket den här lördagen. Bara släppa loss och slänga med kroppsdelar. För glädjen, för kärleken, för lekfullheten. För det som gör dig lycklig. Låt oss dansa och släppa loss.

Kommentera

