Ugnsrostade morötter och kyckling med chevréost och pinjenötter

På söndagar förbereder jag det mesta i matväg inför veckan. Jag tycker att det är ett bra sätt att spara tid på vardagarna. Jag älskar att laga mat, men till vardags föredrar jag att hålla matlagningen smidig. Därför är matlådor något som underlättar vardagspusslet för mig. Jag ställer ett par lådor för veckan i kylskåpet och slänger in ett par i frysen. På så sätt finns det alltid bra mat hemma och den där veckan innan lön brukar ordna sig fint för mig på det sättet. Jag har också märkt att jag slänger mycket mindre mat genom att laga mycket på en gång och frysa in. Och det är lite av ett mål för mig under det här året; att äta upp den mat jag handlar hem.

Igår lagade jag gudomligt god mat. Alltså ni förstår inte hur gott det smakade. Jag vet en tjej som kommer att längta till lunch idag. Nom nom! Det bästa är att förberedelserna går fort och sedan sköter sig maten själv i ungen. Prima ballerina.

20140202-214535.jpg20140202-214554.jpg

DU BEHÖVER:
7-8 morötter
4 kycklingfiléer
Chevréost ca 150 g
En stor näve pinjenötter
Havssalt och svartpeppar
Rapsolja

VID SIDAN AV: halloumiost och grönsaker.

Skär morötterna i skivor. Lägg dem på plåt och krydda med salt och peppar. Ringla över lite rapsolja och sätt in i ugnen på cirka 225 grader. Ju tunnare skivor du har desto kortare tid behövs det i ugnen. Jag hade min plåt inne i ca 35-40 minuter.

Skär en skåra i varje kycklingfilé. Tryck ner en bit chevréost i varje filé, och på med några pinjenötter. Krydda med salt och svartpeppar. Kycklingarna tog cirka 25 minuter i ugnen.

Smaklig måltid!

20140202-214625.jpg

One thought on “Ugnsrostade morötter och kyckling med chevréost och pinjenötter

  1. Heja, såna här recept står det Lisa på! Älskar att man kan göra ”storkok” och att det lagar sig självt! Tummen upp!

Kommentera

