I tystnad på yogamattan

20140204-200208.jpg

God morgon onsdag!

När jag vaknade i morse kände jag av att jag använt musklerna på ett annat sätt än vanligt när jag åkte slalom igår. Gott att veta att det finns outforskade muskler även om jag kände mig väldigt stark, stabil och följsam i skidbacken. Men, jag har inte ont någonstans idag och jag känner mig inte öm. Det hade jag nästan förväntat mig. Den här kroppen är nog ganska stark och förberedd för vardag och varierande träning trots allt. Jag reflekterade över det under gårdagen. Jag hade betydligt bättre kroppskontroll än förra året när jag var i skidbacken och skidbyxorna var betydligt större. Det kändes så klart bra. Det har hänt saker med den här kroppen på ett år.

För att ge den här onsdagen en god start inledde jag dagen på yogamattan. Helt i tystnad. För det mesta lyssnar jag på, för mig, passande musik för yoga men idag var det tystnaden som lockade. Det kändes viktigt att tona in dagen, mjuka upp ryggraden och ge kroppen mer energi med solhälsningar. En kort stunds meditation. 15 minuter, 1 % av min dag, satte ribban för dagen. Därefter drack jag varmt citronvatten och sköljde min nos med nässköljningskannan. Efter några dagars funderande har jag bestämt mig för att hålla mig till den periodiska fastan de dagar jag inte tränar på morgonen. Efter utvärdering har jag kommit fram till att det är vad som fungerar bäst för mig. Jag har också kommit fram till att kaffe är gott men att en mage som varit utan kaffe i flera veckor anser sig vara bäst utan. En kopp att njuta av då och då ja. Flera koppar på en dag: inte att föredra. Idag dricker jag koffeinfritt te och värnar om min fantastiska kropp.

Hur sätter du ribban för din onsdag?

Kommentera

