Intervalltorsdag och kick ass-attityd

God morgon Crazy Thursday! God morgon jävligt jobbig träningsmorgon!

Idag stod det intervaller på mitt schema. Tanken var att springa snabba intervaller på löpbandet, men jag kände för en utmaning idag. Jag kände att jag ville kliva utanför bekvämlighetszonen lite extra. Det bara var en sådan dag. Därför övergav jag löpbandet till förmån för att leka uppe på Sky, gymmet på övervåningen där crossfitriggen finns. Jag har inte gått upp dit på morgonen hittills och kände att tiden var inne.

Till min stora lycka var jag ensam, vilket innebar att jag kunde sätta på min egen musik och peppa mig själv till max. Det finns nämligen en spelare till låns där uppe så att man kan ha musik i högtalare istället för genom lurarna. Det ger ju ett riktigt skönt dunk. För mig är musik ett andningshål men också ett sätt att hitta kraft. Utan musik kan jag inte plocka fram den rätta känslan. Ingen power, inget jävlaranamma.

Vad blev då dagens utmaning?

Jag plockade fram gamla pass jag fått av coach Helena och strukturerade om lite. Först gjorde jag ett intervallset med rodd och funktionella övningar. Det såg ut som följer:

500 m rodd
50 benböj
500m  rodd
50 utfall
500 m rodd
50 höftlyft
500 m rodd
50 benböj, varav 10 med upphopp
500 m rodd
50 situps

Redan där var jag svettig och ganska trött. Fast inte så trött att jag ville gå hem. Nej, jag vill krama ur all kraft jag hade idag. Därför blev det ytterligare 17 minuters träning. Jag körde först en runda On the minute med 10 benböj, ass to the grass, och 10 TRX-rodd. Varje minut i tio minuter började jag om. Det innebar att ju snabbare jag arbetade desto mer fick jag vila. När den sessionen var färdig återstod en sista kraftansträngning: AMRAP  – as many rounds as possible. Jag bestämde mig för 10 boxjump (på den höga boxen, givetvis!) och 10 ballslam. Det innebär att jag avverkade så många rundor av dessa jag hann under tio minuter. Jag kopplade på viljan och tänkte på Ingela när hon på våra lördagar skriker och manar på oss: För att vi vill, för att vi kan. Och sist men tjockt inte minst, den viktigaste regeln man aldrig får glömma: hundraprocentig inställning och kick ass-attityd.

Om det var jobbigt? Har påven en konstig hatt? Om jag var nöjd? Jajamän.

Kommentera

