Mensdagbok

Idag tänkte jag att vi skulle prata vidare om ämnet mens. Det är ju ett sådant fängslande ämne. Jag har haft ett par dagar när jag inte riktigt har känt igen min kropp. Den har skevat lite, strävat emot. Jag drog slutsatsen att det var ägglådan och att mensen var på intåg. För mig har det varit en spännande resa att få börja lära känna min kropp och för varje månad som går förstår jag tydligare de signaler kroppen skickar. Förra månaden  sträckte sig min cykel över 44 dagar. Jag vet inte om det var den långdragna magsjukan som på något sätt rubbade cykeln eller om det helt enkelt var något annat i kroppen som tjorvade. Det var ju ovanligt många dagar så att säga, och jag höll nästan på att förlora hoppet. Det vanligaste för mig har varit 36 dagar. Jag har ju fortfarande inte riktigt koll på det där med ägglossning och PMS och cykler eftersom jag bara haft ”riktigt mens” sedan i juni förra året, men jag lär mig. Hela tiden.

Eftersom jag håller på att lära känna min kropp och ibland inte riktigt förstår vad som är på gång fick jag tipset att skriva mensdagbok under ett par månader. Om jag faktiskt noterar hur jag upplever min kropp och vad som sker kan jag enklare också få koll på min egen cykel. Jag misstänkte ju för cirka 12 dagar sedan att jag hade ägglossning, men sedan misstänkte jag det återigen för en vecka sedan. Jag visste ju inte om mensen skulle komma och i så fall om den skulle hålla sig till den tidigare cykeln på  36 dagar eller om det nu var 44 dagar som gällde. Man kan bli knäpp för mindre. Nu landade mensen på exakt 36 dagar.

Jag tänker att en mensdagbok ska fungera på samma sätt som en matdagbok. Att skriva matdagbok handlar inte om att bokföra varje liten matbit man stoppar i munnen utan snarare att upptäcka mönster och se samband. Att skriva matdagbok är att lära känna sig själv och sina matvanor. Vid de tillfällen jag har skrivit matdagbok har jag lärt mig ofantligt mycket om mitt eget sätt att äta. Som misstänkt såg jag ett känslostyrt ätande och impulsen att lindra smärta och oro med ätbara saker. Jag insåg väldigt många saker om mig själv, och det är aspekter jag fortfarande arbetar med och uppmärksammar i min vardag. Att stämma av med fett, protein och kolhydrater har aldrig varit den primära faktorn för mig när det gäller att skriva matdagbok utan snarare att förstå mig själv och bakomliggande faktorer till mitt beteende. Därför tror jag att en mensdagbok är ett bra sätt att lära känna in kropp. Jag anser att jag redan idag känner min kropp bra och uppmärksammar när den talar om saker för mig. Det är väl bara det att jag tidvis inte vet vad signalerna innebär och det känns viktigt för mig att försöka ta reda på. Inte minst är jag självklart intresserad av att veta när jag har ägglossning eller inte. Det spelar betydande roll den dagen jag önskar bli gravid.

När det kommer till mens och dessa kvinnliga cykler är det givetvis inte alltid enkelt att veta vad som är vad. En kan ju känna sig irriterad och trött och inte förstå varifrån känslorna kommer. Så trillar polletten ner när mensen kommer. Aha liksom! En kan ju också få sina utbrott och bli irriterad och arg och känna sig som en svullen mjölkko innan och under mens. Har en då lite koll på sin cykel tror jag att det är betydligt enklare att förstå och tolka kroppens signaler men också hantera de känslostormar som kommer under dessa perioder. Jag tipsar återigen om Ninas inlägg om de kvinnliga cyklerna. Det är ett mycket läsvärt inlägg.

Skriver ni mensdagbok? Eller känner ni era kroppar så väl att ni vet vad som är vad varje månad? Ni som också har PCOS och har fått mensen tillbaka, hur fungerar cyklerna för er?

Annonser

6 thoughts on “Mensdagbok

  1. Tror alla kvinnor skulle må bra av att följa med sina cykler. Det säger jag även med blicken fäst på mej själv! Då skulle vi ha mer förståelse för hur vi reagerar och fungerar i olika faser. Liksom ha en mer förlåtande inställning till oss själva.
    Fint att du fortsätter dra i dessa trådar ♥

  2. När jag var yngre visste jag precis vilken dag och vilken tid jag skulle få mens, det var nästan på klockslaget. Så är det inte idag, ibland är det 27 dagars cykel och ibland 35 och ibland däremellan. Jag hoppas jag kommer tillbaka till en jämn rytm eftersom det blir lättare att hålla reda på. Min mensvärk har också stegrat rejält senaste året, jag har alltid haft rätt så ordentligt ont men nu är det ännu ondare. Och jag blöder också mer. I och med att blödningen ökat och värken likaså så är jag mer störd över mensen idag än vad jag varit tidigare.

  3. Jag använder en app som heter period tracker där man får ut statistik och kan lägga in ”symtom” m.m. En kalender för överblick har den också.

  4. Hej, bara undrar om du har läst om PCOS och progesteron, östrogen balansen. Progesteronkräm? Är väl fördjupad i mina egna hormoner pga min syster har endometrios och problem med fertilitet. Samt att jag själv alltid haft underliga symtom som jag sedermera kopplat till hormoner. Progesteronkrämen gjorde mig själv och min syster gravida. Ska själv nu göra ett hormontest hos ”klokaråd” och få svar på hur det står till med balansen och vad jag bäst kan göra för att få ordning. Endometrios kan man få bort med hjälp av att balansera upp hormonerna. De med pcos vet jag också blir hjälpta otroligt. Om du inte redan vet det här förstås, du är ju väldigt medveten. Har lika åsikter som du om det mesta jag läst 🙂 tack för bra blogg . Kram

  5. Jag har också PCO och fick för ca 1,5 år sedan tillbaka min mens efter ca 1 års uppehåll. Helt fantastisk och ett tecken på att jag är så mycket mer i balans nu. Men mina perioder varierar allt mellan 35 dagar och 45 dagar. Man vet aldrig när det kommer och ibland blir jag väldigt orolig över att jag är gravid eftersom mensen kommer senare än vanligt.
    Jag för också mensdagbok och tycker det är ganska roligt, man lär ju känna sin kropp :).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s