Tips inför alla hjärtans dag: Lammfärsbiffar med ingefära och äpple

Varför inte bjuda någon du tycker extra mycket om på en riktigt god middag på alla hjärtans dag?

Förra helgen tillagade jag en maträtt som jag tycker kan passa bra om man vill bjuda på något riktigt gott. Det var så där smaskigt att en inte vill att maten ska ta slut. Jag köpte ett lamm från en närliggande gård i höstas och delade med mina föräldrar. Det var mycket kött, men det har kommit väl till pass.

Jag tror att den här maträtten går att tillaga precis lika bra med nötfärs som lammfärs. Man tager vad man haver så att säga. Smakkombinationen ingefära och äpple är det som gör det hela to die for. En väldigt spännande kombo av smaker.

20140209-115922.jpg

DU BEHÖVER:
500 g lammfärs (nötfärs)
1 äpple
1 ägg
en bit färsk ingefära
salt och svartpeppar
paprikakrydda

Blanda samman färsen med salt, peppar och paprikakrydda. Skala äpplet och riv ner det i färsen. Riv också den färska ingefäran och blanda samman med färsen. Tillsätt därefter ett ägg och blanda allting noggrant. Forma till biffar och stek i smör. Ett par minuter på varje sida, det ska inte bli torrt.
20140209-115927.jpg

Till mina lammfärsbiffar serverade jag en sallad med fetaost, pumpakärnor och solrosfrön. En klick aioli vid sidan av och middagen kändes fullbordad. Smaklig måltid!

 

Kommentera

