Umgås med ditt hjärta

Idag är det som välkänt alla hjärtans dag. En dag jag tidigare har ogillat skarpt. Jag brukade se den som en påminnelse om hur ensam jag var. De flesta år, den 14 februari, har jag nämligen varit singel och den här dagen har inte firats i kärlekens tecken alltför många gånger. Förra året firades dagen med min dåvarande pojkvän och när jag tänker efter firades nog dagen året dessförinnan med ytterligare en pojkvän. Utöver det har jag firat alla hjärtans dag ytterst sällan.

Jag ser inte längre den här dagen som en påminnelse om att jag är singel. Inte heller ensam. Dels är det för att jag har förändrat min attityd och klivit ur den där varma offerkoftan jag brukade bära omkring på. Nu ser jag att det är en fin dag att uppmärksamma. Men, jag ser också alla andra dagar på året som värda att uppmärksamma. Att ge kärlek till andra människor är något jag vill göra varje dag. Det gäller givetvis också att ge kärlek till mig själv. Det vill jag göra varje dag genom att ta hand om min kropp och mitt sinne. Genom att tänka goda tankar om mig själv och respektera mig själv. Allra helst de dagar jag behöver det som mest. Och jag tänker att alla hjärtans dag ofta är en dag som främst människor i parrelationer uppskattar och tycker om. Men det innebär ju inte att vi som inte lever i relationer inte kan ta en dag och uppskatta och uppmärksamma oss lite extra. Själv tänkte jag ge mig en extra lång stund på yogamattan, tända ljus, städa mitt hem, tillaga en smaskig middag och njuta av att sjunka ner i soffan efter en hård arbetsvecka. Det är kärlek till mig själv i min värld.

20140214-125407.jpg

I morse gav jag mig själv dessutom kärlek genom att umgås med mitt hjärta på gymmet. Att hjärtat får pumpa blod och jobba hårt är sannerligen kärlek för mig. Jag lyckades efter en hektiskt arbetsdag ta mig till gymmet för ett sent pass igår och började sedan den här dagen på samma sätt. Igår körde jag biceps och rygg, idag bröst och triceps. Favoritövningar rätt igenom och en stor dos styrka i musklerna. Jag känner mig väldigt stark och uthållig. Jag orkar mer och mer. Kroppen är trots det tydligt påverkad av mensen just nu. Jag känner mig svullen och har kort stubin. Lättirriterad. Fast jag tänker att det där med att känna irritation är något bra att använda när man tränar. Då använder man ju de känslorna på rätt sätt och lämnar sedan gymmet på bättre humör.

20140214-125438.jpg

Oavsett om du har en kärlek i form av en partner i ditt liv eller inte tycker jag att du ska ta den här dagen till att umgås med ditt hjärta. Gör något som får dig att må bra. Ge dig själv lite extra kärlek. Kom ihåg att du är värdefull och att du duger som du är. Tänk goda tankar om dig och det liv du lever. Uppmärksamma det som är bra och tacka nej till de negativa tankebanorna.

Kram och kärlek till er!

2 thoughts on “Umgås med ditt hjärta

Kommentera

