Ett grymt benpass

Hej raringar!

Det spralliga humöret håller i sig. Efter många timmars sömn i renbäddade lakan (älsk!) vaknade jag och kände både livsglädje och träningssuget. Träningsvärken efter gårdagens pass var ett faktum och jag fick bekänna färg så fort jag klev ur sängen. Att ta sig ner och upp från toalettstolen var en utmaning. Yeez!

Jag sparar ju oftast favoritpassen, ben och rumpa, till sist men idag insåg jag att det skulle bli en utmaning att träna ben efter gårdagen. Det var ju en del benövningar inlagda i passet så att säga. Trots att träningsvärken var ett faktum blev det ett riktigt grymt pass. Allting stämde. Kroppen var pigg och fräsch, viljan fanns och huvudet var med på noterna. Den där känslan när kropp och huvud samarbetar är oslagbar och den känslan ger mig sådan kraft och styrka. Jag satsade på något lättare vikter men fler repetitioner och det passade bra just idag. Mellan seten hoppade jag hopprep och körde kettlebellsvingar för att hålla pulsen uppe och hade bra puls rätt igenom passet. Riktigt go känsla. I morgon ger jag kroppen återhämtning och vila efter fyra dagars träning. Välbehövligt.

20140216-115419.jpg

20140216-123518.jpg

Efter passet sträckte jag ut kroppen ordentligt och gav mig själv tid att komma ner i varv med några yogapositioner. Jag inleder i princip alltid mina pass med rörlighetsträning och en del yogapositioner för att mjuka upp kroppen och försöker alltid hinna med att tänja och böja på kroppsdelar även efter passen. Jag märker ju stor skillnad på min rörlighet och spänst sedan jag började lägga in rörlighetsträning men allra störst skillnad märker jag av yogan. För mig är styrketräning och yoga en väldigt bra kombination och jag tror att risken för skador minskar avsevärt om man ser till att mjuka upp kroppen ordentligt med rörlighetsträning innan man sätter igång att lyfta tunga vikter.

Sverige har nu tagit ännu en OS-guld och det känns som att den här söndagen blir minst lika bra som den spralliga lördagen. Jag ska skrota runt hemma, gå på mammamiddag och göra långkok på lamm. Det är en sådan tillfredsställande känsla att få göra lite som man vill och det är också väldigt skönt att veta att jag inte behöver göra alltför mycket jobbrelaterat det här sportlovet. Det kommer, med andra ord, bli mycket tid för mig att slappna av och återhämta mig det här lovet. Det är ju sannerligen en humörboost i sig.

Vad gör ni idag?

3 thoughts on “Ett grymt benpass

  1. Idag ska jag äntligen lyssna på min kropp och göra INGENTING! Kämpat med förkylning en vecka, ,en gått på ändå och försökt orka….igår drog jag pass fast jag absolut inte bordat göra det.
    Kan du ge några tips på rörlighetsträning? Solhälsningar, kan det vara ett alt? Är ny jogi ochar redan märkt vad det gjort med mitt sinne o. min kropp! Sååå skönt 🙂 hittar inspo på beyoga 365.

Kommentera

