Vi är tillräckliga som vi är du och jag

Hej måndag! Hej sportlovets första riktiga dag!

Orutinerat hade jag missat att ställa av alarmet i morse och klockan ringde strax efter sex. Jag somnade tidigt igår och kände mig alldeles för pigg för att somna om. Är det inte typiskt det där; när man får sova på morgonen är man hur pigg som helst. När klockan ringer och man ska upp och jobba då kan man minsann somna om på två sekunder.

Att vara pigg och glad tidigt på morgonen är något att vara tacksam för. Jag gillar egentligen inte alls det där med att sova bort dagar och eftersom jag har skapat så bra sovrutiner den senaste månaden vill jag hålla kvar dem. Jag vill inte att sportlovet ska rucka på rutinerna och göra mig till nattuggla igen som knappt under pistolhot tar sig upp ur sängen. Därför är min plan att fortsätta precis som tidigare med att vara i säng i tid och vakna pigg och glad på morgonen även under den här lediga veckan.

Nå väl.

Jag befinner mig på jobbet på min första sportlovdag. Varför undrar ni? För att jag gillar ordning och reda och för att jag haft på tok för mycket att göra på sista tiden för att kunna hålla efter mitt skrivbord. Det är kaos. Därför tänkte jag att det vore en bra idé att vara på jobbet ett par timmar för att städa lite, sätta papper i pärmar, dokumentera och göra sådant jag inte hunnit på sista tiden. Det känns inte på något sätt som en uppoffring utan snarare som ett verktyg för att minska på stressen långsiktigt. Med tanke på att jag är en person som behöver lite ordning på torpet vet jag att jag kommer att må bra av att komma tillbaka nästa vecka till ett städat skrivbord och känna att jag har koll på läget. Och jag har det himla mysigt faktiskt. Helt ensam lyssnar jag på musik, sjunger med till låtarna, dricker kaffe och känner mig på allmänt bra humör. Till eftermiddagen ska jag träffa en vän på stan och resten av dagen kan jag ägna mig åt precis vad jag vill. Är inte det en bra start på veckan så säg.

20140217-095324.jpg

Jag har ju under det senaste året jobbat mycket med att minska på stressen och för mig är ordning och planering ett ovärderligt verktyg. Om jag bara kör på utan att planera eller känna efter upplever jag ganska snart att stresskänslan smyger sig på. Det gäller att lära känna sig själv och sina gränser. Det innebär givetvis att jag ibland säger nej till sådant som är roligt och som jag skulle vilja göra. Det känns inte heller som någon uppoffring längre eftersom jag vet att jag mår bra av det. Det gör att risken för att hamna i en dålig stresspiral minskar avsevärt. För Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig var det svårt till en början att tänka på det sättet. Att inte alltid finnas till hands för allt och alla. Men för mig är det väldigt, väldigt viktigt och när Fröken Duktig vaknar till liv och vill omfamna allas problem i världen tänker jag helt enkelt: Fuck Fröken Duktig och alla hennes systrar. Vi är tillräckliga som vi är. Du är och jag är.

Kommentera

