#bravalnyavanor – en bloggutmaning

För någon vecka sedan frågade Vevve mig om jag var intresserad av att dra igång en bloggutmaning tillsammans med henne och ett gäng hälsointresserade och inspirerande tjejer. Jag tackade givetvis ja. Du ska nu få möjlighet att inspireras och utmanas tillsammans med mig och detta gäng fantastiska kvinnor i det vi kallar för #bravalnyavanor. Det innebär att vi gör mars månad till en månad av bra val. Det är en fyraveckorsutmaning där du inspireras till att testa nya saker, göra bra val och skapa ett par nya kostvanor och rutiner som passar din vardag.

Utmaningen syftar till att skapa en hälsosam vardag. Det handlar om att att må bra och att våga testa nytt till förmån för att må bättre. Upplägget är väldigt enkelt: att lägga till en eller två nya vanor varje vecka som slutligen leder till flera nya bra kostvanor. Vi lägger alltså till snarare än att plocka bort och känna förbud. Efter att i flera år straffat mig själv med mat, både för mycket och för lite, har jag hittat en enkel och sund balans i min kosthållning för att jag numera lever efter devisen lite i taget. Därför tycker jag att den här utmaningen känns väldigt rolig och bra. Här möter du inga pekpinnar eller stränga förbud inför vad du får och inte får göra under dina fyra veckor. Tanken är att du deltar efter dina behov med slutresultatet att må lite bättre. Vi kommer under de här veckorna dela tankar, funderingar och erfarenheter tillsammans med er samtidigt som vi peppar till dessa nya kostvanor.

20140218-154044.jpg

  • Första veckan – ny morgonrutin: varmt vatten med citron/cayennepeppar/ingefära, morgonmeditation och grön drink. Vi lägger fokus på naturliga sötningsmedel som dadlar, banan och så vidare för att minska blodsockerdalar.
  • Andra veckan – smidiga mellanmål
  • Tredje veckan – mejerifria alternativ: nötmjölk, cashewyoghurt, havreost och så vidare. Här handlar det främst om att våga vara lite lekfull i köket och testa nya alternativ till mejerier. Jag undviker själv mejeriprodukter för att det fungerar bäst för mig, men anser inte att mejeri är skadligt för kroppen. Utmaningen ska inte leda till rädsla för livsmedel. I mitt kök är kokosmjölk som bas ovärderlig.
  • Fjärde veckan – eau naturell baby: Grönt är skönt och kött som naturer bjuder – det vill säga ingen pasta, färdighamburgare, tofu, qourn; sådant som är industritillverkat. Bra, ren och naturlig mat.

Exakt hur du genomför utmaningen är helt upp till dig. Du kanske vill gå allt in och prova hur mycket nytt som helst eller så väljer du några måltider om dagen där du lägger till något nytt. Vad jag har lärt mig under det senaste året är att genom att lägga till några nya vanor i taget försvinner med tiden också ett par gamla, lite sämre vanor. Det är dina val som ska skapa dina nya vanor. Vi som håller i utmaningen ska hjälpa dig att tänka lite nytt och därmed sprida ett tänk som vi står bakom. Men kom ihåg; inga pekpinnar. Du gör val som passar dig.

HUR DU ANMÄLER DIG:
Du anmäler dig med namn och mailadress till cecilia.stalhandske@hotmail.com senast 28 februari. Vevve kommer sedan att sammanställa samtliga deltagare. Du delar dina tips, idéer och funderingar i din blogg om du har någon, och på Instagram med taggen #bravalnyavanor. Kommentera gärna också i bloggarna under tiden. Du som deltar öppnar inte bara upp för nya vanor utan är också med i utlottningarna av fina priser från våra fantastiska sponsorer:
Hälsa & Fitness
Svensk Kombucha
Superfruit
SmartaMaten
Helhetshälsa
LUBfoods
Yogobe
Naturalbox
Rynkeby

Vi kommer att dra igång utmaningen 1 mars och börjar då med att ge våra bästa tips på morgonrutiner. Anledningen till att vi går ut redan nu med informationen är för att ni ska hinna förbereda med recept, inköpslistor annat som kan behövas för att skapa de bästa förutsättningarna. Jag ska försöka inspirera dig under dessa fyra veckor, men har också ett grymt gäng att luta mig mot:

Vevve Skön Puls
Sassa Asli Foreverfit
Malin Nylén Malin Nylén
Johanna Zackrisson Älskar, älskar inte
Annie Live it, Love it
Tanja Dyredand Ekostil.se
Jeanna minaträningstajts
Elin Wennman Elin Wennman
Linda Bryme Härliga Var Dag
Maya Nestorov Oslagbar hälsa
Malin Karlstrand Malins Blogg
Camilla Johansson PT Camilla

Visst vill du vara med?! Maila mig och säg ja och låt oss tillsammans göra mars månad till en månad av bra val. Tillsammans är vi starka!

Annonser

32 thoughts on “#bravalnyavanor – en bloggutmaning

  1. Ping: Bloggutmaning #bravalnyavanor - Skön puls | Skön puls

  2. Ping: #bravalnyavanor – en bloggutmaning | Härliga Var Dag

  3. Ping: #bravalnyavanor | Om du var mina träningstajts – hade du varit svettig nu

  4. Ping: Var med på bloggutmaning #bravalnyavanor |

  5. Ping: Idag kör vi igång med #bravalnyavanor | En träningsblogg och lite till

  6. Ping: Smidiga Mellanmål - Uppstart Vecka 2 #bravalnyavanor - Skön puls | Skön puls

  7. Ping: Uppstart vecka två #bravalnyavanor: smidiga mellanmål | En träningsblogg och lite till

  8. Ping: #BraValNyaVanor - Smidiga mellanmål | Live It, Love It

  9. Ping: Mellanmålsvecka i #Bravalnyavanor | Om du var mina träningstajts – hade du varit svettig nu

  10. Ping: Smidiga mellanmål veckans utmaning #bravalnyavanor | Ekostil

  11. Ping: Uppstart Vecka 2 #bravalnyavanor – Smidiga Mellanmål |

  12. Ping: Uppstart inför vecka 3 #bravalnyavanor - Mejerifritt - Skön puls | Skön puls

  13. Ping: Mejerifritt i #bravalnyavanor | Älskar, älskar inte

  14. Ping: #BraValNyaVanor - mejerifritt | Live It, Love It

  15. Ping: Imorgon Mejerifri vecka #bravalnyavanor | Ekostil

  16. Ping: Uppstart vecka 3 #bravalnyavanor – Mejerifritt |

  17. Ping: Uppstart vecka tre #bravalnyavanor: mejerifritt | En träningsblogg och lite till

  18. Ping: Eau naturell babyTips grönkålschips #bravalnyavanor och länkkärlek | Ekostil

  19. Ping: Eau naturell #bravalnyavanor - Skön puls | Skön puls

  20. Ping: Uppstart vecka fyra #bravalnyavanor : Eau naturell baby | En träningsblogg och lite till

  21. Ping: Eau Naturell #bravalnyavanor |

  22. Ping: En fjärde bra vana efter ännu ett bra val:) | elinwennman

  23. Ping: Tacksamhetstisdag - Skön puls | Skön puls

  24. Ping: Tacksamhetstisdag | Hälsa & Fitness

  25. Ping: Var med på bloggutmaning #bravalnyavanor - Naturligt Snygg

  26. Ping: Uppstart Vecka 2 #bravalnyavanor – Smidiga Mellanmål - Naturligt Snygg

  27. Ping: Uppstart vecka 3 #bravalnyavanor - Mejerifritt - Naturligt Snygg

  28. Ping: Eau Naturell #bravalnyavanor - Naturligt Snygg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s