Musik att träna till

 

musik att träna till2

Jag fick en kommentar av Nitiz om det här med träningsmusik och hon undrar vad jag lyssnar på för musik när jag tränar. Jag tillhör ju den kategorin människor som lyssnar på jämt och ständigt. Vad jag än gör så lyssnar jag på musik. På gymmet, på löprundan, när jag diskar, städar och donar hemma, när jag går ut och går, när jag handlar, på jobbet, i bilen. You name it. Jag fungerar helt enkelt inte utan musik. För mig styr musiken känslor och humör och inte tvärtom. Det finns studier som visar att det humör man är på styr vilken musik man väljer att lyssna på, men för mig är det snarare så att jag styr mitt humör efter musiken. Känner jag mig nere sätter jag ytterst sällan på musik som är ledsam och lugn utan lyssnar på musik som gör mig glad och uppåt. På samma sätt är det när jag ska förbereda mig inför och hitta peppen till träning, då lyssnar jag på musik med fart och tryck i. Det behöver nödvändigtvis inte vara untz untz som i traditionell träning/dansmusik utan sådana låtar som gör mig pepp och ger den rätta känslan. Det är vad jag tror att musik i träningssammanhang ofta handlar om: att ge den rätta känslan. Vi är ju alla olika och jag ser lika många på gymmet som tränar utan lurar i öronen som med. Men för mig är det viktigt att kunna komma in i mig själv, hitta rätt attityd och fokus. Det kan jag inte göra om jag inte har musiken.

Exakt vad jag har i lurarna är lite beroende på vad jag ska träna. Jag har en lista för löpning och två listor för styrketräning. Till styrketräningen kör jag något tyngre musik men också annat jag gillar. När jag tränar ben lyssnar jag alltid på listan Bad to the bone du hittar nedan. Tung musik ger bra tryck! Låtarna på listan för löpningen är mer fartfyllda och ger den rätta känslan för att kunna hålla bra fart samt ge mig rätt attityd mentalt. Listorna innehåller egentligen en salig blandning av musik men mina träningslistor innehåller inte lugn och avslappnande musik. Det är väl egentligen vad de har gemensamt. Jag behöver trummor och bas och det rätta knycket.

Jag delar med mig av mina tre favoritlistor. Det är listor jag fyller på hela tiden. Det finns gammalt och det finns nytt. Du kan ta listorna rakt av eller hitta låtar du gillar att lägga in i dina egna spellistor. Feel free!
Häng på gymmet
Pepp på löpning!
Bad to the bone

Vad lyssnar ni på för musik när ni tränar? Det vore ju roligt om ni tipsade om era allra bästa låtar och får vi ihop ett gäng kan jag sätta ihop en ny lista för maximal pepp när man tränar. Shoot!

3 thoughts on “Musik att träna till

Kommentera

