Pimpad chiapudding

Idag mosade jag biceps och triceps på gymmet. Ett riktigt bra pass. Men, jag kände mig liksom aldrig riktigt trött och slutkörd. Jag funderar på varför. Vissa dagar blir man inte lika trött som vanligt även om man kör hårt och fokuserat. Idag var en sådan dag. Det behöver inte vara något särskilt med det, men det kan också tänkas att jag behöver justera lite för att kroppen lätt vänjer sig. Justera som i att öka på vikterna ytterligare eller köra fler repetitioner. Just nu lyfter jag tyngre än någonsin och kan i nuläget inte öka särskilt mycket mer i övningarna för att inte tappa tekniken. Däremot kan jag chocka kroppen genom att öka på repetitionerna och nöta mer på musklerna. Jag kan också lägga in ytterligare ett set och köra 8 reps x 4 set istället för 10 reps x 3 set. Kroppen är ju en smart manick som ställer upp på det mesta man ber den om, men ibland behöver man knuffa utvecklingen framåt genom att tänka nytt. Den här veckan kör jag ett nytt träningsupplägg (jag försöker variera muskelgrupper och övningar var fjärde vecka) och första veckan man kör igenom det nya kommer man ofta underfund med saker man behöver tänka på. Jag tar med mig funderingarna om dagens pass till nästa vecka. Imorgon tar jag vilodag för att ladda inför lördagshänget i riggen och ett grymt benpass på söndag.

20140220-102631.jpg

Jag tänkte också passa på att tipsa på en variant av chiapudding jag gjorde igår. Jag har nämligen reflekterat över att jag inte håller mig mätt tillräckligt länge när jag gör chiapudding på enbart chiafrön och havremjölk/sojamjölk. Jag behöver mer fett och protein. Därför provade jag att tillsätta kokosmjölk och ägg i puddingen. Jag tror att man behöver vispa smeten något längre om man ska ha ägg i för den hade inte stelnat riktigt under natten, men det kan också vara så att man behöver ha i lite mer chiafrön. Du får testa dig fram helt enkelt. Gott var det och mätt blev jag!

DU BEHÖVER:

2 msk chiafrön
1 dl sojamjölk/havremjölk
0,5 dl kokosmjölk
1 ägg
vaniljpulver
kanel
hallon

Vispa samman allting förutom hallonen i en skål. Rör tills smeten börjar tjockna och häll sedan ner hallonen i smeten. Häll över i en serveringsskål och ställ i kylskåp. Gärna över natten. Behöver du lite mer energi kan du pimpa chiapuddingen med fröer, nötter och kokosflingor.

Annonser

2 thoughts on “Pimpad chiapudding

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s