En godbit till kaffet: Peanutbuttercups med hallonfrosting

20140221-160140.jpg

Vad passar sig bättre en ledig dag än att leka i köket? Inte mycket vill jag lova. Med ett regnruskigt väder ute har jag inte varit särskilt sugen på att vistas utomhus och därför hållit mig inomhus större delen av dagen. Frisk luft har jag enbart fått när jag varit i affären och fyllt upp kylskåpet.

Godbiten ovan är ett litet experiment jag sysselsatte mig med idag. Och den blev väldigt god!

DU BEHÖVER

Till botten:
1 förpackning kikärtor, ca 200 g
2 msk jordnötssmör
1 nypa havssalt
1 dl kokosolja
ca 0,5 dl kakaosmör
2 msk raw kakao
en klick ekologisk honung

Till frostingen:
1 dl kokosmjölk
1 msk chiafrön
en näve hallon
1 tsk vaniljpulver
0,5 tsk kanel
0,5 dl proteinpulver med vaniljsmak om man vill

Mixa kikärtorna i matberedare/mixer ordentligt. Häll sedan i jordnötssmör, havssalt och kakao och mixa samman. Smält kokosolja och kakaosmör och blanda sedan samma allting i en skål. Klicka ner smeten i muffinsformar och ställ i frysen en stund.

Värm sedan upp kokosmjölken i en kastrull och rör i chaifrön och kanel. Den ska inte koka utan bara bli lite varm. Mixa hallonen tillsammans med proteinpulver om du använder det, annars mixar du enbart hallonen. Rör sedan samman hallonen med den ljumna kokosmjölken. Ställ en stund i kylskåp.

Ta sedan ut formarna ut frysen och klicka på hallonfrostingen på kakan. Ställ sedan in i frysen för att låta frostingen stelna. Kakorna bör tas ut ur frysen en stund innan du äter dem. Frostingen kommer att bli lite isig men tinar fort och blir kakan blir perfekt seg att avnjuta. Mums!

20140221-160133.jpg20140221-160127.jpg

Kommentera

