Här sitter jag och njuter

20140221-100941.jpg

Jag försöker suga ut det sista av det här fantastiska sportlovet. Så här sitter jag, njutandes av lugn och ro. Morgonen inleddes på samma sätt som jag avslutade gårdagen; på yogamattan. Jag bjöd hem mina vänner Jennifer och Sandra för en stilla stund i meditation och yoga. Jag tände ljus, skapade stämning och därefter yogade vi oss igenom våra chakran och mediterade som avslutning. Väldigt skönt, väldigt avkopplande.

Idag fokuserade jag på solhälsningar, att öppna upp höfterna och att ge kärlek åt ryggen. Jag är lite stel i ryggen av mig och behöver ge ryggen mycket kärlek för att bli mjukare och rörligare. Förr hade jag ofta ont i ryggslutet, svanken men jag märker stor skillnad av yogan. Den gör så mycket gott den där yogan.

Min tanke inför den här finfredagen är att fortsätta njuta av min ledighet, men också att jobba lite. Jag har inte ägnat mig åt skola särskilt mycket under lovet, vilket är bra. Jag har under mina år som verksam lärare ägnat mig åt gratisjobb alltför mycket, och det är skönt att jag har börjat vända den trenden. Ledigheten och avkopplingen är viktig att bejaka och att ägna sig åt ingenting är en njutbar syssla.

Vad gör ni idag?

3 thoughts on “Här sitter jag och njuter

  1. God lördagsafton!
    När du yogar och ”ger kärlek till ryggen”, vad gör du? Vad rekommenderar du? Använder du Yogobe eller?

    Bröstryggen har trilskats med mig i 2 veckor nu, så jag beöver lite tips på yoga för ryggen 🙂

    /Jennifer

    • Ibland använder jag Yogobe, de har ju många bra tips för ryggen tycker jag 🙂 Annars tycker jag om att göra olika typer av ryggflex, det mjukar upp på behagligt sätt. Att rulla i hop som till en bål och ”glida” från sida till sida är skönt. Jag tycker också om att rulla fram och tillbaka på ryggen. Det är skönt för ryggraden och det mjukar upp. När jag är varm i ryggen brukar jag också ta mig upp i skulderstående, och även i brygga. Jag vet inte om det är specifika positioner för ryggen, men jag tycker att det fungerar bra för mig. Viktigt är ju så klart att vara varm i kroppen så man inte gör sig illa. Vill man jobba mer med bröstryggen är ju också den halva bryggan skön. Då kan man knyta händerna/näven under svanken, ländryggen och komma ner med rumpan i golvet igen. Håll lite avstånd mellan bröst och haka och sträck på – jätteskönt tycker jag!

Kommentera

