Du har en vinnarskalle!

De olympiska spelen är slut och vi har under de senaste veckorna sett storslagna vinnare få motta medaljer för utförda prestationer. Vi har sett dessa vinnare göra saker som många människor skulle säga var omöjligt. Ändå görs dessa insatser och vi sitter i tv-sofforna och häpnar av förundran. Vilken kraft, vilken energi, vilken fighting spirit! Vilka fantastiska prestationer, vilka fantastiska idrottare!

Har du funderat på vad det är som gör att dessa människor lyckas? De litar på sina vinnarskallar, men framför allt litar de på sin egen förmåga. De litar på sig själva även när det blir jobbigt och något oväntat händer. Jag tror att dessa människor lägger energi på sådant de kan påverka här i livet. De fokuserar på att ha rätt mental inställning, på att tänka och agera på ett sätt som gör att de kommer närmare sina mål. De tänker på varför de vill lyckas med sin målsättning och varför det är viktigt för dem.

Däremot tror jag inte att dessa människor väljer att lägga alltför mycket energi och tid på sådant de inte kan påverka. Om jag har 100 procent till mitt förfogande i livet tror jag att 80 procent av min framgång beror på mig och hur jag väljer att prioritera min tid. De resterande 20 procenten beror på det där som är enkelt att skylla på; för lite tid, för låg motivation, för dåligt väder, för lite pengar och så vidare. Om jag får till de där 80 procenten på bästa sätt kommer de där andra 20 procenten att spela mindre roll. Jag säger inte att de inte spelar roll, men de får inte utgöra mer än 20 procent av min framgång. För jag gör vad jag kan med mina 80 procent och väljer medvetet att lägga min tid och energi på det jag kan påverka istället för det jag inte kan påverka. You now, why beating up a dead horse?

Jag tror att vi alla har vinnarskallar. Jag tror att vi alla kan flytta gränsen för det vi trodde var omöjligt. Jag tror inte att en del människor föds till vinnare och andra till förlorare. Jag tror snarare att det är vi själva som bestämmer hur vårt liv ska se ut och vad vi lyckas med i livet. Det har historien bevisat för oss om och om igen. Ja, vi föds till den här jorden med en rad olika förutsättningar. En del har makt och pengar från första levnadsstund, andra inte. Men om aspekter som social bakgrund, samhällsklass och tillgång på pengar enbart var medel för att lyckas skulle aldrig Zlatan vara den stora vinnaren han är idag. Zlatan föddes inte till framgångsrik världsstjärna, han bestämde sig för att bli bäst på fotboll och han lyckades med sin passion för att han inte gav upp. Detta trots att han inte föddes med någon som helst social makt, pengar eller status.

Jag tror att vi alla är vinnare, bara vi väljer att se oss själva som det. Det handlar om passion, det handlar om den rätta gnistan och om att tända elden även när man befinner sig i lågkonjunktur. Och jag tror inte att det handlar om att bli bättre än någon annan. Alla människor vill inte vinna OS-medaljer eller springa loppet snabbast. Det handlar snarare om att bli den bästa versionen av sig själv. Det handlar om att tillåta sig att bli så bra man kan. Om du springer långsammare än någon annan det spelar det ingen roll, du springer. Fokusera på det. Fokusera på det du gör och på det du kan göra istället för vad andra gör. Eller inte gör. Att ha en vinnarskalle innebär inte enbart att vara den som tar hem medaljen, det innebär också att välja att göra det bästa man kan för sitt eget liv. Oavsett om det råkar vara sämre eller bättre än vad någon annan gör. För livet är inte till för att ideligen jämföras med andra. Du är du och jag är jag och vi är alla vinnare i vårt eget liv.

20140225-190345.jpg

2 thoughts on “Du har en vinnarskalle!

Kommentera

