Tacksamhetstisdag: att vara kapten på båtfan

Hej raringar och hej tacksamhetstisdag.

Idag har jag mycket att vara tacksam för. Dels för morgonens briljanta pass på gymmet: rygg och bröst. Jag tog min vän Maria på orden och bestämde mig för att chocka kroppen med tyngre vikter och färre reps istället för att öka repetitionerna. Det kändes liksom bara rätt just idag.  Ibland befinner en sig lite på en platå rent styrkemässigt. Att utvecklas är ju ingen spikrak bana utan man tar lite i taget. Jag är nog i ett stadie där kroppen behöver lite nytt för att ta sig över på andra sidan, och för att jag ska bli starkare. Uthållig är jag, inget snack om saken. Jag har ju uthållighetstränat ganska länge, med ganska många repetioner och superset. Däremot var det ett tag sedan jag körde tyngre styrketräning och därför ökade jag på vikterna idag så att jag inte orkade mer än 5-8 repetioner. Orkade jag mer än åtta lade jag på mer vikter. Det brännade gott i musklerna och boostade mitt självförtroende vill jag lova. Därför bestämde jag mig helt enkelt för att det här ska vara en tung vecka och istället för att ligga på 10-12 repetioner på övningarna kommer jag helt enkelt att ge järnet med färre repetioner och något mer vikter. Jag tror nämligen att det är bra att variera och periodisera, och att experimentera med mig själv är roligt. Jag har inte vågat lägga på särskilt tunga vikter på marklyft eftersom jag tränat och nött på tekniken. Det känns som en övning där det är väldigt viktigt med rätt teknik, annars är risken för skada stor. Kroppsdelar ska spännas och aktiveras, andningen ska vara fokuserad. Men idag ökade jag och det var inget problem att häva upp 60 kilo (vikter + stång). Härliga känsla!

20140225-093417.jpg

Idag är jag också tacksam för att jag är kapten på båten. Ja, jag vet. En del irriterar ihjäl sig på det där med att vara kapten på sin egen båt. Fast jag tror att den som verkligen förstår vad det innebär att vara kapten på sin egen båt, att ro sin egen eka, att ta ansvaret över rodret i livet inte tycker att det är särskilt löjligt. För mig handlar kapten på sin egen båt om att inte sitta passiv och låta andra styra livet åt en. Det handlar om att själv ta ansvar för sitt liv och för den person man vill vara. Jag brukade i n t e vara kapten på min båt. Jag var snarare en sådan som önskade hårt att tillvaron skulle se annorlunda ut. Jag fantiserade om hur livet skulle bli när jag kom i form, när jag jobbade med det jag drömde om, om resorna jag skulle göra. Om mitt perfekta förhållande med den perfekta mannen. Jag fantiserade faktiskt om det mesta. Så en dag vaknade jag och kände; det här håller inte. Jag kan inte gå omkring och vara missnöjd med livet. Jag kan inte gå omkring om drömma om lyckan som om livet blivit fel. Jag insåg att jag satt fast i en offermentalitet och att offerkoftan jag iklätt mig hade börjat klia. Jag insåg att all den ångest jag kände inte var nödvändig och att det var jag och enbart jag som kunde förändra situationer jag inte var nöjd med. Jag har sedan den dagen försökt att vara den som styr min egen tillvaro, den som sätter upp mål som ska förverkliga mina drömmar. Och jag har gjort det förbannat bra, det kan ingen ta i från mig.

Att jag idag känner extra tacksamhet över att vara kapten på båtfan är för att jag inte enbart tar ansvar för min träning, min kost, min personliga utveckling och annat som är viktigt för mig i livet utan att jag också har styrt upp min ekonomi på ett sådant sätt som gör att jag kan gå en utbildning inom personlig träning och kostrådgivning i sommar. Jag kommer att kunna betala hela utbildningen helt på egen hand.  Jag har levt på en snäv budget det senaste halvåret, men jag gör valet att snäva åt det ännu mer för att förverkliga en dröm som är viktig för mig. Det är värt det för mig, för jag kämpar för en dröm. Alla de där onödiga utgifterna känns inte fullt så vardagslyxiga och nödvändiga när jag vet att det finns ett mål. Den dagen jag är klar med utbildningen kommer jag att vara stolt över mig själv. Väldigt, väldigt stolt.

 

 

8 thoughts on “Tacksamhetstisdag: att vara kapten på båtfan

  1. Grymt gjort med vikterna. Vill du bli starkare så är det rätt väg att gå, musklerna behöver utmaning. Ett set i taget: skitbra så som du skrev ”om jag klarade 8 reps så höjde jag” – det är precis så du ska tänka. Och angående marklyften: grymt jobbat! Keep up the good work kompis. KRAM.

    • Tack snälla Jennie! Jag är glad över att jag vill och vågar, men vissa dagar behöver man påminna sig själv om varför man gör det. Kram på dig!

  2. Grymt jobbat Cilla, fasiken vad häftigt! När du står där på utbildningens första dag kommer du vara SÅ stolt över dig själv, och med all rätt! Heja heja 🙂

    • Tack, det känns så himla bra! Och precis, jag vet hur stolt jag kommer att vara när pengarna finns på kontot och jag har sparat varenda krona på egen hand 🙂

    • Jag är så väldigt nöjd! Det känns himla bra och jag vet hur stolt jag kommer att vara när pengarna finns på kontot till utbildningen 🙂 Wihopp! KRAM

Kommentera

