Inför #bravalnyavanor

Det är så många som har anmält sig till #bravalnyavanor i mars. Det tycker vi är jätteroligt. Det ger oss verkligen förutsättningar att tillsammans göra mars månad till en riktigt bra månad. Alla deltar på sitt sätt, helt efter vad man tycker passar ens vardag. På lördag kör vi i gång och den första veckans tema är ny morgonrutin.

Givetvis ska du hitta den morgonrutin som passar dig bäst, men vi föreslår att du testar det vi kallar för att starta dagen med ett lugnt syfte. Det innebär att du redan kvällen innan bestämmer ett mindset för dagen, exempelvis tacksam. När du vaknar tänker du: Jag är tacksam. Väck sedan kroppen med små rörelser samtidigt som du lägger fokus på tanken du valt och sätter intentionen för dagen. Nästa steg är att ta sig till yogamattan, om du har en sådan, annars kan du sitta på en filt på golvet. Där börjar du den aktiva dagen – med meditation och enkla rotationer eller en mer fysisk yogasekvens. Du och ditt dagsläge avgör. Jag tycker själv om att börja dagen med solhälsningar. På Yogobe finns till exempel en sekvens med solhälsningar på fem minuter med Johanna Andersson jag gillar. MOJO yoga del 2 Glöd är också skön att göra på morgonen. Den sekvensen förbereder ryggrad och höfter inför dagen. Att sitta stilla en stund är också väldigt skönt. I den stilla stunden bestämmer jag hur jag vill att mitt humör ska vara för dagen och lägger fokus på hur jag vill vara. Vad du hinner göra med din morgonrutin är upp till dig, men det kan vara värt att prova att sätta klockan 10 minuter tidigare för att testa något nytt.

Efter rörelse kommer energi och för min del börjar sedan dagen med ett glas varmt citronvatten med ingefära. Vill jag starta igång magen lite extra dustar jag i lite cayennepeppar. När glaset är tömt är magen redo för mer näring. Du kan då göra din gröna drink eller om du vill ha något mer matigt äter du gröt eller någon annan frukost du tycker passar bra. Mitt bästa tips på frukost är min kokosmjölksvariant. Du mixar helt enkelt 1 dl kokosmjölk med 2 ägg, en näve hallon, granatäpplekärnor och 1 tsk vaniljpulver. Den toppar jag sedan med chiafrön, loppfrön, mandel, gojibär, mullbär, bipollen och kokosflingor. Vi kommer att ge tips på gröna drinkar under månaden men nedan ser du hur du kan tänka när du bygger din gröna smoothie.

_grön

Syftet med #bravalnyavanor är att våga testa nya saker. Kanske låter den här morgonrutinen konstig, men det är för att du är ovan. Våga testa och se hur kroppen reagerar. Om du tränar på morgonen kan det vara bra att dricka det varma citronvattnet och göra en enklare grön drink innan träningen och sedan äta lite mer frukost efter träningen. Du får helt enkelt känna på vad som passar dig.

Under första veckan ska vi också testa alternativa men samtidigt naturliga sötningsmedel. Det kan vara till frukost, lunch, mellanmål eller middag. Hur mycket sötar du? Med vad? Och varför? Vi kommer att tipsa om olika recept som passar olika bra på dagen där vi har bytt ut det raffinerade sockret mot andra naturliga sötningsmedel. Jag får ofta frågor om sockerberoende och jag rekommenderar i princip alltid den som vill minska sitt sockerintag och dämpa ett stort sötsug att se över allt det söta man äter på en dag. Socker finns ju inte enbart i snask utan också i en mängd livsmedel många dagligen äter. Det har tagit mig två år att komma till en punkt där sockret inte längre styr mitt liv, och det har tagit tid att experimentera med alternativa metoder. Kroppen har gillat det från första stund, men hjärnan däremot har tagit längre tid på sig att hänga med på noterna. För den som är litet styrd av socker kan det kännas som att man offrar en viktig och värdefull del av livet genom att minska på socker i vardagen. Det är lätt att känna att alla andra kan äta en massa socker utan att fastna i ett habegär och missbrukande. Jag kommer att återkomma till ämnet sockerberoende inom kort, men tänker att mars månad kan vara ett sätt för dig som äter mycket socker att reflektera över hur du mår när du minskar på sockerintaget i din tillvaro. Mitt bästa tips är att skriva ner hur kroppen känns och vad hjärnan säger till dig under den här perioden. Kanske kommer du att uppmärksamma (o)vanor och beteenden du inte riktigt var medveten om.

Du som deltar i #bravalnyavanor, gå gärna med i FB-gruppen om du inte redan gjort det. Där kan du tipsa om din blogg eller någon annans blogg om du hittar något inspirerande. Du kan ställa frågor och få pepp om du känner dig vilsen. Har du en blogg får du gärna länka till det här inlägget eller till någon av de andra Utmanarbloggarna så att vi ser ditt inlägg och kan tipsa vidare. Sprider du länkkärlek när du hittar något du gillar är sannolikheten att du även kan lyfta någon annans dag med den länken. Länkkärlek är härligt! Är du flitig Instagram-användare dela gärna med dig av bilder och tankar med #bravalnyavanor. Har du varken blogg eller Instagram tycker jag att det är roligt om du utvärderar dina veckor och delar med dig av tips och idéer i kommentarsfältet här i bloggen.

Tillsammans är vi starka! Låt oss göra mars månad till en månad av bra val. Är du med?

3 thoughts on “Inför #bravalnyavanor

    • Vad roligt Marie 🙂 Om du vill får du gärna skicka ett mail med din anmälan så har jag allting samlat på ett ställe när jag ska anmäla ”mina” deltagare till Vevve i morgon 🙂

  1. Ping: #bravalnyavanor | Min kost och träning

Kommentera

