Idag kör vi igång med #bravalnyavanor

20140228-202108.jpg

Idag står mars för dörren. En början till ljusare tider. Ett kliv mot våren. Det har blivit ljusare ute och dagarna känns med ens lite längre. Mars är verkligen en sprängbräda till nästa era av året. Mars innebär inte enbart att våren börjar nalkas utan det innebär också en månad när vi tillsammans utmanar för att skapa bra vanor. Vi ska tillsammans göra bra val i utmaningen #bravalnyavanor. Jättespännande tycker jag!

Den här första veckan, eller de första nio dagarna, ligger fokus på morgonrutiner och naturliga sötningsmedel. Vi dricker varmt citronvatten på morgonen (gärna med ingefära och/eller cayennepeppar), försöker hitta en stund till att meditera/yoga och få något schysst för kroppen i magen – en grön drink, en smoothie, gröt eller något annat som ger bra näring. Vi i utmanargruppen (länkar till samtliga tjejer hittar du här) kommer att dela med oss av tips och idéer och på facebookgruppen flödar inspirationen.

Viktigt att komma ihåg är att du deltar helt på dina villkor. Jag har fått många frågor om det här med att meditera/yoga på morgonen. En del tycker att det känns ovant och lite flummigt, andra oroar sig över att inte få lugn och ro på grund av stressig tillvaro eller att man har barn. Jag tänker att du får till din morgon efter dina förutsättningar och försöker hitta några nya sätt att börja dagen på. Kanske kan du minska stressen genom att kliva upp några minuter tidigare, kanske kan du ta några djupa andetag, blunda och tänka goda tankar under tiden du sitter på toaletten på morgonen. För dig som är ovan rekommenderar jag Yogobe. Där finns massor med inspiration och kortare sekvenser som är perfekta att genomföra på morgonen. Jag tänkte också ge tips på övningar som jag tycker väcker kroppen på bra sätt. Ge dig själv några dagar att utmana dina vanliga levnadsmönster och jag är säker på att du upptäcker nya vägar till välmående.

Mitt fokus kommer att ligga på morgonmeditation/yoga. Efter detoxen jag genomförde med Yogobe i januari har jag hållit kvar i det varma citronvattnet och dricker gröna drinkar, smoothies eller äter kokosmjölksyoghurt till frukost. Jag har minskat avsevärt på kaffet, jag har inte ätit socker eller druckit alkohol sedan jul. Det är ju något jag har mått bra av och därför hållit kvar vid det. Däremot kan jag få till en lugnare start på dagen de dagar jag inte morgontränar. Innan gymmet utför jag yoga nästan varje gång och rörlighetstränar alltid i samband med träningen. Fast de dagar jag inte tränar har jag gärna sovit lite längre istället för att tillbringa tid på yogamattan. Det blir därför mitt främsta fokus under första veckan. En kort stund gör stor skillnad, det vet jag ju sedan tidigare.

Det är superroligt om du delar med dig av dina dagar med hashtaggen #bravalnyavanor på Instagram. Då kan vi peppa varandra och känna inspiration, särskilt de dagar när det tar emot. För vissa dagar kan det ta emot och jag vill att du ska veta att det är okej. Kom ihåg att det finns riktigt finfina priser att vinna för er som är anmälda. En riktig morot tycker jag!

One thought on “Idag kör vi igång med #bravalnyavanor

  1. Ping: Länkkärlek #bravalnyvanor - Skön puls | Skön puls

Kommentera

