#bravalnyavanor: att bli en mer medveten konsument

Jag är inne i en period när jag verkligen jobbar för att hålla nere mina kostnader. Att skriva försöka hålla nere mina kostnader tog emot efter att jag läst Alla kan tränas inlägg Repetition, om att försöka torka sig. Även Sofy var inte på ordet försöka häromdagen och skrev om hur ordet försöka gör att vi förstör för oss själva. Att jobba bort ordet inte är något jag sysslat med ett tag eftersom jag vill bereda min hjärna på vad jag verkligen vill snarare än att lura den, men det där lilla ordet försöka det behöver jag tänka mer på.

Jag tror att det här sparandet till utbildningen har öppnat mina ögon mer än vad jag först i början trodde det skulle göra. Det som någonstans började med att hålla nere kostnader för att kunna finansiera en utbildning har lett till att jag strukturerat om min ekonomi ganska mycket. Det har i sin tur har lett till att jag insett att jag klarar mig utan mycket av det jag kallat för vardagslyx. Jag har egentligen precis allt jag behöver och förmodligen lite till, och det går inte någon nöd på mig för att jag väljer att inte tillåta utsvängningar de kommande sex månaderna. Förmodligen kommer jag längre fram, när utbildningen är genomförd, att dra just de slutsatserna; att det inte går någon nöd på mig rent ekonomiskt, att jag har allt jag behöver och att materiella ting inte gör mig lyckligare.

Att jag justerar i min ekonomi påverkar givetvis mitt matkonto och jag har lagt upp en budget där jag inte tummar på bra råvaror. Jag vill kunna äta bra mat, det är viktigt för mig. Däremot behöver jag bli en mer medveten konsument, troligen på flera plan. Just nu lägger jag fokus på att bli mer medveten om hur jag handlar och att faktiskt se till att äta upp det jag handlar hem. Jag har blivit bättre på den biten, och jag har blivit bättre på att inte slänga mat men jag kan absolut bli en mer medveten konsument. För miljöns skull, för djuren skull och för min egen skull.  Det är en fröjd att gå omkring i matbutiker och handla spännande råvaror och livsmedel, men det är också något som ofta leder till merkostnader. Det händer att jag handlar hem mer än jag hinner äta upp för att det känns just lockande att prova dessa spännande produkter, men det är egentligen varken miljömedvetet eller bra för ekonomin. Särskilt inte om jag redan har massa grejer hemma att äta men inte riktigt hinner äta upp för att jag handlar nytt. Att tänka på vad jag handlar, att planera måltider, att göra matlådor och frysa in mat är något som gör det enklare att både handla snällare mot miljön och att hålla nere matkostnaderna. Det innebär inte nödvändigtvis att jag enbart handlar basic, men det innebär att jag inte kan handla allt jag vill på en och samma gång. Något en enkelt blir frestad till i dagens samhälle. Allting finns ju så tillgängligt hela tiden.

Under mars månad och #bravalnyavanor har jag därför bestämt mig för att också lägga fokus på att inte handla mer mat än vad jag behöver. Det innebär att jag planerar hela veckans måltider (just nu; gröna drinkar, smoothies, maträtter och något experiment då och då) och håller mig sedan till ett tillfälle i veckan att handla hem det som ska förtäras. Det går att tillaga mer av det som finns hemma än man tror. Mat i vardagen kan få vara tämligen enkel tycker jag. För mig handlar det alltså om att inte alltid handla allt jag är sugen på eller som jag blir lockad av att testa. Det innebär inte att jag inte kommer att testa nya produkter den här månaden eller fortsatt framåt, utan det handlar om att konsumera mer medvetet. Jag misstänker vi är många som kan arbeta för att bli mer medvetna konsumenter. Vi släpar troligen hem en väldans massa mat som aldrig äts upp men vi slänger gissningsvis också mat som egentligen är ätbar för att vi är rädda för bäst före-datum.

Hur tänker du kring hur du konsumerar mat och andra saker i din vardag?

6 thoughts on “#bravalnyavanor: att bli en mer medveten konsument

    • Ja, jag såg att det var ett tag sedan du skrev det, och det är härligt att se att du jobbat med ditt sätt att tänka och handla under så lång tid. Det är ju som du skriver absolut värt att jobba med dessa aspekter. Lyckligtvis blir man inte bara klokare med åren utan också klokare av att arbeta med sitt sätt att vara 🙂

  1. Jag tänker ganska precis som du skriver ovan, faktiskt. I början av förra året gjorde jag och en kompis ett budgetprojekt där vi levde på mindre pengar än normalt i några månader (sparade typ 30% av lönen) och det slutade med en massiv attitydsförändring och att jag nu snarare vill göra mig av med prylar än att köpa fler.

    Det där med att ha en matplan och inte handla så ofta hjälper mycket för att undvika att behöva slänga mat. Ibland jobbar jag hemma någon dag i veckan, och då brukar jag alltid ”koka skrot” till lunch – kolla vad som finns i kylen som behöver ätas upp och bygga ihop en gryta/soppa/sallad av det. Funkar fint! 🙂

    Det är väldigt befriande att hitta ett mer medvetet förhållningssätt till sin konsumtion, tycker jag. Det är ju inte så att jag aldrig shoppar – men jag slentrianshoppar inte längre.

    • Vilken spännande idé, att göra ett projekt på det sättet. Att jag började spara handlade ju till början om ett ”självvalt måste” men det har övergått i att jag inte alls behöver ha någon lyxig levnadsstandard. Inte för att jag på något sätt lever en lyxig tillvaro, men visst har jag allt jag behöver.

      Koka skrot till lunch/middag är en väldigt bra idé. Man äter upp det som finns hemma på ett helt annat sätt 🙂 Jag märker att jag har blivit betydligt bättre att äta det som bjuds av kylskåpet genom att dels planera inköpen bättre men också att frysa in matlådor. Man kan ju göra väldigt mycket gott med enkla råvaror och som sagt behöver inte mat i vardagen vara särskilt avancerad. Även om jag är i inledningsfasen av ett mer medvetet shoppande känner jag också att det är skönt. När jag handlar saker blir det en annan känsla i det. Något jag gör medvetet och inte bara för att jag känner för det eller ska ”trösta” mig med materiella ting. Härligt att höra att du upplever det som befriande!

  2. Har du läst boken Simple Living? Rekommenderas. När jag läst den gick jag ner och började arbeta 80%. Mindre pengar i månaden ja, men man gör ju ändå bara av med dem så nu har jag mer tid istället.

    • Nej det har jag inte gjort, men den ska jag verkligen undersöka. Tid är något mycket värdefullt och jag planerar att gå ner i tjänst längre fram till fördel för att leva mer 🙂 Tack för tipset!

Kommentera

