Tips på frukost: chiapudding med kardemumma

20140304-092254.jpg

Idag tipsar jag om ännu en chiapudding till frukost. Jag tycker att den är himla smaskig den där lilla puddingen och det går ju att variera den på många olika sätt. Idag hade jag kanel och kardemumma som kryddor samt hallon och granatäpple som toppning. En annan favorit är att använda kakao, och jag funderar faktiskt på i skrivande stund om inte lakritspulver och hallon vore en kombo att testa. Kan bli gott!

DU BEHÖVER:
1,5 dl mandelmjölk (osötad)
2 msk chiafrön
1 ägg
1 kryddmått kanel
1 kryddmått kardemumma
1 kryddmått vaniljpulver

Blanda samman allting i en skål. Du behöver röra om ganska länge, det ska bli visst motstånd i smeten eftersom chiafröna sväller i vätska. Häll sedan över smeten i någon skål du tycker om och toppa med hallon och granatäpplekärnor. Ställ i kylskåp ett par timmar, gärna över natten.

Jag förbereder min chiapudding på kvällen och tycker att det är perfekt att plocka fram den när jag kommer hem från gymmet på morgonen. Som idag efter en riktigt grymt bröst- och ryggpass. Då slänger jag av mig de svettiga träningskläderna, sätter mig ner och njuter av frukosten (nej, jag sitter inte och äter naken) och kan sedan hoppa in i duschen. Jag sparar ganska många minuter där på morgonkvisten genom att ha frukosten färdig. Perfekt ju!

3 thoughts on “Tips på frukost: chiapudding med kardemumma

    • Chiapuddingen är verkligen en bra kompis! Jag har förstått att en del har svårt för råa ägg. Jag har liksom aldrig känt det så när man ändå mixar ner det eller rör ihop med annat. Men man är ju så olika 🙂 KRAM!

  1. Ping: Fyra mejerifria frukostar | En träningsblogg och lite till

Kommentera

