Dagens mindset: you are blessed

En del dagar är det enkelt att känna sig stressad. Kanske rentav otillräckligt. Det är mycket som ska hinnas med och göras. Igår kände jag hur mycket jag har att göra de kommande veckorna och jag kommer medvetet att prioritera bort en del saker jag gärna vill göra till fördel för att bättre hinna med mer tråkiga saker. Att välja bort roliga saker är ett sätt att sakta ner när det går för fort, men också ett sätt att koncentrera sig på det som är viktigt för stunden. Frestelser finna alltid runt hörnet, pockande på vår uppmärksamhet. Ibland behöver vi hålla fokus. För att då inte hamna i den där offermentaliteten där jag tycker synd om mig själv för att jag har mycket att göra bestämde jag mig för att vända på steken; för det första har jag mycket att göra för att jag själv har valt det. I de flesta fall åtminstone. För det andra väljer jag att se till hur välsignad jag är i livet snarare än att lägga fokus på hur stressad jag är.

20140305-093322.jpg

Jag bestämde mig alltså redan igår för vilket mindset jag ska tillämpa idag; att uppmärksamma hur välsignad jag är. Jag vill lägga mitt fokus på allt jag är och på allt jag har istället för ett enbart tänka på mycket jag har att göra. Eller på hur stressad jag är. Jag är välsignad för min energi, vilja och min kreativitet. För min förmåga att planera och strukturera. För familj, vänner och arbetskollegor. För en kropp som är stark och tar mig fram i både vardag och genom tuffa träningspass. För likasinnade som jag delar vardagen med på sociala medier.

Dagens stund med ett lugnt syftet började med att i tystnad dricka mitt ljumna citronvatten. Jag stängde av radion för att bara vara i stillheten. Jag har på sista tiden uppmärksammat att jag allt oftare väljer att vara i tystnad. Jag brukar ju alltid lyssna på radio eller musik, men tycker mer och mer om att göra mig i ordning, skriva, jobba, baka i tystnad. Det ger mer lugn och ro än jag tidigare tyckt om. Efter citronvattnet genomförde jag en stunds yoga – solhälsningar. Jag tycker väldigt mycket om sekvensen med solhälsningar till skön musik med Johanna Andersson som finns på Yogobe (om du har Yogobe: gå till video och sök på Johanna Andersson). Just solhälsningar är, för mig, ett bra sätt att starta dagen på. Jag tänjer och böjer och kroppen vaknar till liv. Resten av den här dagen uppmärksammar jag välsignelser i livet och tackar mig själv för allt jag är och allt jag har. Samtidigt som jag jobbar på i en väldigt fart vill säga. Fokus framåt!

2 thoughts on “Dagens mindset: you are blessed

  1. Jag känner verkligen igen mig! Just nu har jag sååå mycket inspiration och massor av saker jag vill göra, samtidigt som jag ju faktiskt har några åtaganden jag inte kan välja bort! Prioriteringslista och att-göra-lista ska skrivas!!

    Jag är oxå helst i tystnad – det blev tydligt efter min utmattning! Det är det jag mår bäst av! Jag är bombarderad av intryck så det räcker ändå, och att stänga av musiken hjälper mig att landa i mig själv!

    • Ibland är det ju så att när man känner inspiration och har en massa roliga saker att göra är det svårt att fokusera. Även allt det roliga kan ju bli för mycket så att säga. Därför tror jag verkligen att det är bra att skriva listor ta en sak i taget, tråkiga som roliga saker.

      Jag har inte varit sådan som uppskattat tystnad förut, men jag gör det alltmer. Det är verkligen ett bra sätt att landa i sig själv och smälta dagens intryck. Jag gillart helt enkelt!

Kommentera

