Fyllda bananer med chokladöverdrag

20140304-212839.jpg20140304-212846.jpg

På Instagram kom jag igår över en bild som fick det att vattnas i munnen på mig och min kreativa hjärna att gå på full spinn. Bananskivorna på Instagram såg givetvis mer välskapta ut än mina chokladmojänger men det är ju insidan som räknas. Right?! 😉 Banan, jordnötssmör och choklad är en riktigt fin kombo. En riktig sensation för smaklökarna.

Precis som bilden avslöjar skär du banan i skivor och smetar på jordnötssmör på  en bananskiva och lägger ihop med den andra. Därefter smälter du 100 gram choklad i vattenbad och breder övar bananskivorna. Jag använde mörk choklad 70% , rättvisemärkt. Ställ sedan i kylskåp. Perfekt alternativ till lördagsgotte för oss som deltar i #bravalnyavanor. Chokladen går ju att göra egen om man inte vill använda sig av köpt choklad. Det ger ju möjlighet att skapa en ännu mer ren produkt och minska ytterligare på sockret. Här ger Annie recept  på hur man gör sig egen choklad. Jag misstänker att du får en finare form på dina chokladmojänger om du skär bananerna mer noggrant och doppar dem i choklad istället för att pensla på den. Men i stundens hetta ni vet.

7 thoughts on “Fyllda bananer med chokladöverdrag

  1. Ping: Länkkärlek #bravalnyavanor |

  2. Ping: LänkKÄRLEK i #bravalnyavanor | Härliga Var Dag

  3. Ping: Jordnötsbananer | mot bättre hälsa

  4. Ping: Länkkärlek #bravalnyavanor - Naturligt Snygg

Kommentera

