Att jobba med sig själv är en never ending story

Att jag brinner för självkänsla, arbetet med den egna självbilden och insidan är troligen självklart för den som följer den här bloggen. Jag önskar så innerligt att alla människor ska tycka om sig själva. Jag önskar så innerligt att människor inte ska gå omkring och känna sig värdelösa, som bluffmakare, som att de inte duger som de är. Åh vad jag önskar att alla kände kärlek till sig själv!

Jag vet att verkligheten inte ser ut på det sättet, och därför blir det också en självklarhet för mig att fortsätta skriva om självkänsla och psykisk hälsa. Om och om och om igen. När jag ser framsteg i människors självbild blir jag lycklig. Alldeles varm i kroppen. Jag jobbar mycket för att stärka mina elever inifrån och ut, och när de jobbar sig framåt, ta sig igenom motstånd och växer som individer blir jag alldeles till mig. Ibland nästan gråtmild. Jag boostar hellre mina elever inför livet än att jaga höga betyg. Förra veckan fick jag en kommentar av en elev som menade att jag var en sådan lärare som troligen inte hade elever med högsta betyg utan en lärare som fick elever att komma till skolan. Gissa om det värmde. Jag är glad om det stämmer, för jag vill hellre vara läraren som bryr sig om och stöttar elever i tillvaron snarare än att jaga deras prestationer till bristningsgränsen. Hur kan jag rättfärdiga det? För att betyg och prestationer inte är det viktigaste här i livet. Det viktigaste är hur vi mår. Fame and glory i alla ära, men för den som inte trivs med sig själv och det liv en lever spelar det liten roll. Jag är övertygad om att om jag kan få mina elever att känna att de duger som de är, oavsett hur de presterar, kommer de mer självmant att hitta glöden, viljan och motivationen till att genomföra sin skolgång på bra sätt. Jag träffar dagligen ungdomar som är vilsna. Som inte tror att de kan, som inte tror att de duger. Det innebär att innan jag kan göra några större underverk med deras prestationer behöver jag arbeta med deras insida. Hela dan, varje dag. Och det är en större utmaning än att sätta höga betyg. Det lovar jag.

Att ta kliv bakåt i sin utveckling tillhör resan. Att nå framgång, att jobba med sig själv och sina mål i livet är inte en spikrak väg. Vägen är tidvis tung och den är full med återvändsgränder och fallgropar. Att jobba med sig själv är en never ending story. Att älska sig själv är inget en gör en kort tid för att sedan vara färdig. Nej, det är något som pågår hela livet. Då och då hamnar vi off track. Har man haft en period när man känt sig bra och tillfreds är det enkelt att  glömma bort att uppmärksamma sig själv och ännu enklare att falla tillbaka i gamla tankemönster. Ibland är det inte mycket som behöver förändras för att man ska återigen ska hamna i diket. Fast dikeskörning är inte för alltid. Genom att ge näring åt positiva tankar och handlingar kan vi ta oss tillbaka på banan, och på vägen tillbaka från diket växer vi oss också starkare. För låt oss vara ärliga: ingen människa, absolut ingen människa, är befriad från motgångar i livet. Det är en verklighet vi alla behöver möta. Det är också den verkligheten vi alla behöver rusta oss för. Att tycka om sig själv när livet rullar på och allting känns lätt och roligt och uppåt är inte den stora utmaningen. Den stora utmaningen kommer alltid när vi möter hinder på vägen, när vi kommer ut balans.  Sara gör något väldigt modigt när hon naket och öppet resonerar om sin självbild och hur hon mår när hon hamnar ur sina vanliga inrutade rutiner. Trots att hon är på semester och vill njuta av tillvaron känns allting bara fel. Läs hennes inlägg Känner mig falsk.

Ifrågasätter jag aldrig mig själv längre? Självklart. Men jag fyller på med friskfaktorer varje dag, och jag har verktygen. Jag kan numera kontrollera mina hjärnspöken enklare och jag är medveten om vilka fällor jag lätt hamnar i. När jag inte tar mig tid till att yoga, meditera eller skriva i min medvetandebok tillämpar jag inte mina verktyg på bästa sätt. När jag inte umgås med människor som ger energi och kärlek stänger jag in min i mina egna tankar. När jag märker att mina tankar går åt fel håll, när jag lägger för stort fokus på att tänka negativa tankar eller ger näring åt det jag inte är eller har snarare än tvärtom drar jag i nödbromsen. Stopp och belägg Cilla, nu jobbar du inte för att vara så bra du bara kan. Nu är du inte kapten på den här skutan! Då sätter jag ner fötterna och tänker rätt. För det går med tankens kraft att styra det egna välmåendet. Om jag låter den röst som säger att jag inte kan överrösta den röst som säger att jag kan ökar inte mitt välmående. Om jag däremot ger utrymme och volym åt den röst som säger att jag kan, då ökar jag mitt välmående. Jag ber om hjälp. Jag är öppen med hur jag känner, och hur jag mår. Jag ser till att människor i min omgivning är ett positivt nätverk. Jag kan garantera att det underlättar att ha människor att både skratta och gråta med under resan. Annars är risken att det blir väldigt tungt. Det är precis lika enkelt som det är svårt, men allting börjar med att vara medveten om sig själv. Det börjar med att ta reda på vad som leder till den negativa självbilden och att faktiskt våga ta tag i det. Då som först kan förändringen på insidan ta fart, och jag lovar dig; förändring är inte av ondo. Förändring är näring för själen. Förändring är näring för dig, din självkänsla och ditt välmående.

Börja idag, och låt din kärleksaffär med dig själv bli en never ending story. Men kom ihåg; du behöver inte fixa allt själv.

Från mig till dig: kärlek!

12 thoughts on “Att jobba med sig själv är en never ending story

  1. För mig som arbetar med de eleverna som ligger på gränserna till att klara målen (eller solinstrålning klarar målen hur mycket vi än arbetar) känner jag igen dina tankegångar. Att få eleverna att tycka det är kul är A och O. Om de inte tycker det är kul/intressant kan de inte lära sig! Då rinner bara allt av dem. Men så fort de tycker något har en mening händer det saker. Vilka åldrar jobbar du med? Jag är på en F-6 skola och arbetar som specialpedagog.

    • Det är verkligen en utmaning att få elever att tycka att skolan är kul/okej och det är en utmaning att få dem att klara målen. Man lyckas ju inte med alla, dessvärre. Men genom att försöka ge eleverna mål och mening med det vi gör kommer vi en bra bit på vägen. Och det är alltid spännande att se hur kreativa barn och ungdomar blir när de hittar lusten och viljan. Jag jobbar på gymnasiet, och undervisar i engelska och svenska. Jag arbetar främst på yrkesprogrammen och har därmed också mest manliga elever. De är supergoa, men inte alltid så tuffa som de vill verka på utsidan. En utmaning ibland.

  2. Tack snälla du för dina fina ord! Känns som du tror på mig och förstår mig, och det värmer! Så här ett par dagar efter min lilla dipp känner jag återigen mig väldigt stark, både fysiskt och psykiskt återigen motiverad att göra det bästa av mitt liv och välja hälsosamma saker som är bra för min kropp och min själ! 1 steg tillbaka, 2 steg framåt!

    Stor kram

    • Jag tror på dig Sara! Och jag vet att du kommer att ta dig igenom de svåra dagarna på vägen. Väldigt skönt att höra att du mår bättre efter din dipp. De där dagarna när man har svårt att tänka rätt kommer ju och det är då vi får arbeta extra hårt. Livet är ju varken svart eller vitt, vi får lära oss att navigera i det som är grått också. Som du skriver; ett steg tillbaka, två steg framåt. Ha en fin kväll! KRAM

  3. Ping: Min vecka, sammanfattning #bravalnyavanor – lugnt syfte. | Ekostil

  4. Ping: Sammanfattning #bravalnyavanor - Vecka 1 Ett Lugnt Syfte - Skön puls | Skön puls

  5. Åh vilken fantastisk lärare/förebild dina elever måste ha!!
    Och bra att du påminner om detta; jag har en tendens att falla tillbaka i sämre självkänsla när jag mår som bäst, just för att jag slutar berömma och peppa mig själv. Men som du säger, man kan aldrig peppa sig för mycket!

  6. Ping: #BraValNyaVanor - reflektioner vecka 1 | Live It, Love It

  7. Ping: Min sammanfattning av Vecka 1 #bravalnyavanor – Ett Lugnt Syfte |

  8. Ping: Frukost och länkkärlek | För en vacker insida!

  9. Ping: Min sammanfattning av Vecka 1 #bravalnyavanor – Ett Lugnt Syfte - Naturligt Snygg

Kommentera

