#bravalnyavanor: tips på smoothie

Idag är det dag fem i #bravalnyavanor och inspirationen fortsätter att flöda. Det har uppstått en sådan härlig atmosfär i FB-gruppen och det är verkligen roligt att ta del av deltagarnas engagemang. Har du inte gått med i gruppen än, gör det. Under taggen #bravalnyavanor på Instagram finns det i skrivande stund 259 bilder. Jag njuter.

Jag har haft ett par dagar med svullen och krånglande mage. Eftersom jag börjat föra mensdagbok kan jag ganska säkert utläsa att jag borde ha ägglossning just nu, och troligen (och förhoppningsvis!) är det vad som gör sig påmint. Jag vet ju inte på säkert om jag verkligen har ägglossning eller inte på grund av PCOS, men någonting som liknar ägglossning verkar åtminstone vara på gång i min kropp. Det är ju en förhållandevis ny företeelse för mig det här med ägglossning och jag har ju precis börjat lära känna min kropp när det kommer till den kvinnliga cykeln. Man kan säga att jag ligger lite efter där.

Matlusten har det varit lite sisådär med. Jag ser till att dricka mycket vatten, och lite extra av det ljumna citronvattnet för att hjälpa magen på traven. Idag bytte jag ut middagen mot en smoothie i dag och det blev himla gott. Passar lika bra till frukost som lunch eller middag.

20140306-180310.jpg 20140306-180257.jpg

DU BEHÖVER:
1 näve hallon
granatäpplekärnor
½ avokado
1 kiwi
bladspenat
2 ägg
1 dl kokosmjölk
1 dl mandelmjölk
ingefära
kanel
vaniljpulver

Mixa samman och häll över i glas (glasburksjävel som Sofy kallar det). Jag toppade med loppfrön som är bra för magen och bipollen. Mycket gott!

3 thoughts on “#bravalnyavanor: tips på smoothie

  1. Hej! Tack för en bra blogg! Jag har också PCOS, har lätt för att gå upp i vikt, har även diabetes (typ 1!!) och hypoteroes.. suck. Till min fråga, äter du också metformin eller hur behandlar du din pcos? Jag äter metformin 500 mg x 6.

    • Hej Camilla! Tack för din kommentar.

      Ledsen över att höra att du också har PCOS, det är ju lite knivigt att leva med. Men inte en omöjlighet. Nu har jag ju inte diabetes eller hytpteroes också, men jag kan tänka mig att det förvärrar situationen något. Jag har ätit metformin tidigare, men valde att sluta för ett år sedan. Jag åt även p-piller tidigare för att framkalla en blödning. Jag ville ge kroppen en chans att läka på egen hand och har jobbat mycket med kosten för att komma i bättre balans. För mig har det fungerat, men jag säger inte att det nödvändigtvis kommer att göra det för dig. Jag tror att det är bra att låta kroppen läka på egen hand, men kan givetvis inte säga om det är rätt väg att gå för alla andra. För mig var det nog så att jag inte mådde bra av att äta metformin eller p-piller och ville därför prova att se hur kroppen reagerade utan. Hur länge har du haft diagnosen, och hur länge har du ätit metformin? Jag har skrivit en del inlägg om just PCOS och om du söker i kategorin kanske du hittar några läsvärda inlägg och/eller svår på frågor. Om inte, tveka inte att fråga.

      Ha en fin kväll!

  2. Ping: Ps. | Älskar, älskar inte

Kommentera

